Ve střední Evropě letos nejrychleji rostly polské IT firmy. Čeští zástupci se v žebříčku Technology Fast 50, pořádaném společností Deloitte, umístili až na konci první desítky. Vítězem soutěže o nejrychleji rostoucí společnost se stala stejně jako loni polská softwarová BlueMedia.

Z českých společností do exkluzivní "padesátky" proniklo třináct firem. Do první dvacítky se ale dostaly jen tři. Osmou příčku obsadil internetový prodejce letenek Invia, jedenácté místo drží síť obchodů Kasa.cz a dvacítku nejlepších firem uzavírají webaři z Mitonu.

"Umístění v žebříčku má pro nás význam především při vstupu na nové trhy. Ocenění prokazuje, že nejsme začínající firma a máme tak lepší pozici v komunikaci značky a vyjednávání s partnery," říká Michal Tůma z marketingu Invia a dodává, že firma chystá rychlý růst i na příští rok. "Na nových trzích jako jsou Polsko, Maďarsko a Rumunsko počítáme s nárůstem obratu v řádu stovek procent," tvrdí Tůma.

To se může, ale nemusí podařit. Invia totiž letos obsadila osmé místo stejně jako obchod Mall.cz loni. V roce 2006 byl Mall dokonce třetí nejrychlejší firmou v celém regionu. Letos se obchody Mall málem nevešly ani do první padesátky.

Invia se však nebojí ani dopadů celosvětové krize.

"Fungujeme na rychle rostoucím trhu prodeje zájezdů přes internet, takže v případě propadu cestovního ruchu můžeme očekávat maximálně zpomalení růstu," dodává Tůma.

Důvěra, upevnění pozice a sebeprezentace na evropské úrovni, to oceňují účastníci soutěže. "Společnost Deloitte má mezi našimi partnery dobrý zvuk a tak nám dobré umístění v soutěži pomáhá především u nových klientů získat potřebnou důvěru," říká Milan Zemánek, obchodní ředitel firmy Miton, která pro české barvy získala dvacátou příčku.

Radost z umístění mají i v internetovém obchodu Kasa.cz. "Přímé obchodní úspěchy nám to nepřinese, ale ukazuje to pozici naší společnosti na středoevropském trhu," říká šéf firmy Martin Kasa. Ten čeká dobré umístění i příští rok - firma by měla vykazovat růst minimálně o 30 až 40 procent.

Do první padesátky se probojovaly především internetové a softwarové firmy. Zatím jsou ale úspěšnější vývojáři vlastních programů. "Softwarové společnosti jsou schopny dosáhnout rychlejšího růstu než společnosti internetové, ale vše nasvědčuje tomu, že tento rozdíl se bude postupně zmenšovat," říká Dariusz Nachyla, regionální šéf Deloitte pro technologie, media a telekomunikace.

Podle Nachyly se české společnosti v žebříčku neztratí ani v budoucnosti a i nadále budou obsazovat deset až patnáct míst. Čekat dá rovněž i nástup nových společností.

Zatím se totiž v žebříčku objevují především "staří známí" jako například softwarová a konzultantská firma Logos, jeden z největších tuzemských prodejců letenek Asiana nebo vývojáři z Cleverlance.

"V kategorii Hvězdy roku, ve které jsou oceňovány mladé společnosti, se například letos objevily hned tři firmy z Česka," říká Nachyla a čeká, že v příštím ročníku by se do žebříčku mělo probojovat hned několik české IT firem.

Žebříček, který sestavuje třicítka lidí sleduje především růst tržeb firem, které se samy přihlásí. Otázku ziskovosti jejich podnikání ale Deloitte neřeší.

"Mladé firmy na žebříčku Fast 50 nemusí být na začátku existence ziskové. Mají svůj kapitál v investicích aby nastartovaly byznys a obsadily co největší procento trhu, zisky mohou přijít až později," vysvětluje Nachyla.

Související