Plzeňský Prazdroj zdraží od listopadu pivo v průměru o čtyři procenta. Firma se zhruba padesátiprocentním podílem na českém trhu zvýší zřejmě ceny všech svých značek. Jejich konkrétní výši zatím největší český pivovar neuvedl. Důvodem zdražení jsou výrazné nárůsty cen sladu a chmelu i dalších nákladů, řekl včera generální ředitel Mike Short.

Zdražení je podle něj "výsledkem pravidelné roční revize cen". Zdražení nevyloučil ani Budějovický Budvar, ostatní velké pivovary jsou zatím zdrženlivé.

Podle informací ČTK by mělo zdražení sudových výčepních piv, tedy desítek, činit od listopadu zhruba 70 haléřů na půllitr. U ležáků, tedy vícestupňových piv, zhruba korunu. Restauracím a obchodům se zdraží nákup piva v rozmezí tří až pěti procent. "Udělali jsme maximum, abychom udrželi růst na rozumné úrovni," řekl Short. Náklady na tunu sladovnického ječmene se podle něj meziročně zvýšily o více než třetinu. Oproti roku 2006 jsou vyšší o dvě třetiny. Cena českého chmelu je meziročně téměř dvojnásobná.

Prazdroj, který je plně ve vlastnictví druhého největšího uskupení pivovarů na světě SABMiller, naposledy zvýšil ceny loni v listopadu o šest procent. Cena půllitru Pilsner Urquell vzrostla o korunu na 18,90 Kč. Desítka Gambrinus, nejprodávanější české pivo, zdražila o 70 haléřů na 12,20 Kč. Lahvové druhy podražily méně. Restaurace nárůsty většinou kopírovaly, některé zvedly ceny mírně více. Prazdroj zdražoval také v roce 2006, a to dvakrát - v listopadu a v únoru.

Zdražení piva včera nevyloučil ani Budvar. Kdy a o kolik to bude, není zatím jasné. "Vývoj konkurenčních cen i nákladů sledujeme, máme však nezávislou cenovou politiku. V tuto chvíli nemůžu být konkrétnější," řekl mluvčí pivovaru Petr Samec.

Ostatní pivovary zatím o zdražení hovořit nechtějí. "Úpravy cen našich produktů probíhají na základě průběžné analýzy a zohledňují zvyšující se náklady na vstupy do výroby a distribuce. K našim výrobkům ale přistupujeme individuálně - úpravy cen probíhají po značkách, baleních, segmentech postupně, nezdražujeme jednorázově celé portfolio," uvedl Petr Kovařík, obchodní ředitel Staropramenu, pivovarské dvojky na českém trhu.

Ani tuzemská trojka, nizozemský pivovar Heineken, který vlastní Královský pivovar Krušovice, Starobrno a skupinu Drinks Union, zatím zdražovat nehodlá.

Související