Jednání čtyř největších odborových svazů italské letecké společnosti Alitalia se skupinou investorů CAI, kteří chtějí aerolinky koupit, přineslo včera své ovoce. Obě strany se dohodly na rámcové podobě záchranného plánu, který počítá s propuštěním 3000 zaměstnanců. Šance na záchranu bankrotující Alitalie tak není ztracena.

Potíž je ale nyní v dalších pěti odborových svazech, které zastupují přes sedm tisíc pilotů a letušek Alitalie. Ty totiž nebyly k jednání v Římě, kterého se zúčastnil i italský ministr dopravy Maurizio Sacconis, přizvány, a s navrženým řešením nadále nesouhlasí.

"Jakoukoliv dohodu, která proběhne bez přímé konzultace s námi, odmítáme a považujeme ji za zbytečnou a provokativní," uvedlo včera těchto pět odborových svazů ve společném prohlášení.

Prvotní jednání, které proběhlo již minulý pátek, selhalo kvůli neschopnosti odborů dohodnout se s investory na platových podmínkách a propouštění zaměstnanců Alitalie, které je nezbytné. Další osud aerolinek tak zřejmě záleží na příštích výsledcích jednání, která se budou týkat především těchto citlivých sociálních témat.

Zkrachovalá zadlužená Alitalia požádala o ochranu před věřiteli již na konci srpna, čímž si otevřela možnost záchrany ze strany státu. Krizový plán nyní počítá s prodejem státního podílu skupině italských podnikatelů v čele s Robertem Colaninnim, šéfem společnosti Piaggio, která vyrábí skútry.

Skupina CAI má zájem pouze o část Alitalie, která zajišťuje komerční lety. Tu chce sloučit s italskou dvojkou na trhu - leteckou společností Air One. Zbylé neziskové divize mají být buď prodány, nebo vstoupí do likvidace.

Záchranný plán tak spočívá v rozdělení Alitalie na dvě části. Do první, ozdravené firmy, hodlá skupina podnikatelů CAI investovat zhruba jednu miliardu eur. Druhá firma převezme dluhy Alitalie ve výši 1,2 miliardy eur (29,3 miliardy korun) a skončí v likvidaci.

Čas pro záchranu předních italských aerolinek se krátí. Na Alitalii dolehly další problémy - kvůli chybějícím penězům na palivo možná přestane létat a italský úřad pro civilní letectví již o víkendu upozornil, že v takovém případě může firma přijít o provozní licenci.