Antimonopolní úřad provedl v sídlech tří mediálních agentur rozsáhlou razii. Důvodem je podezření, že společnosti OMD Czech, Médea a Media View spolupracují při prodeji reklamního prostoru v médiích.

Podnět k šetření podal pražský advokát Radek Pokorný z právní kanceláře Pokorný, Wagner & spol. "Učinil jsem tak na základě podnětů od našich klientů. Bylo jich odpovídající množství na to, aby se tímto podezřením z kartelu ÚOHS zabýval," říká Pokorný. Podle něj firmy místo toho, aby mezi sebou soupeřily, spolupracují, a tím dosahují nejenom lepších cen či objemových bonusů, ale i lepších podmínek splatnosti.

Pokračování za týden

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se k probíhajícímu šetření ani výsledkům razie nechce vyjadřovat. "Prozatím to nebudeme komentovat. Možná příští týden," řekl mluvčí úřadu Kristián Chalupa. O tom, že by účastníkem kartelu byla ještě nějaká další společnost nemá zatím ÚOHS žádné signály.

Mediální agentury se nařčení z kartelu brání. "Jsme přesvědčení, že vyšetřování prokáže, že naše společnost žádnou kartelovou dohodu neuzavřela," říká Petr Bažant výkonný ředitel společnosti OMD Czech, s tím, že doufá v rychlé vyjasnění situace.

Podobně reagují i agentury Médea a Media View. "Naše společnost je přesvědčena, že se nedopustila žádného nezákonného jednání," stojí v prohlášení, které Medea rozeslala do médií. Ředitel a zároveň majitel obou agentur Jaromír Soukup však včera pro MF Dnes řekl, že s agenturou OMD spolupracuje už pět let a doposud to nikomu nevadilo.

Podle Pokorného je už toto přiznání závažný problém.

O podobné "spolupráce" na českém mediálním trhu není nouze. Na trhu totiž běžně dochází ke koncentraci a společnosti se sdružují do takzvaných poolů.

Jejich cílem je získat lepší pozici při jednáních o nákupu reklamního prostoru v médiích. Mezi ty známé patří například GroupM, kde jsou agentury Mediaedge:cia, MediaCom a MindShare. Ve sdružení Magna jsou zase agentury Univesal McCann, Initiative Media Prague a PanMedia Western Praha.

Tajná spolupráce

"OMD a Médea spolupracují na stejné bázi jako tyto pooly. Problém je v tom, že jejich spolupráce, i když trvá už několik let, není otevřená a veřejná. Přestože spolu spolupracují, mohou tak vstoupit do jednoho tendru," říká zdroj z mediálního trhu, který si nepřál být jmenován.

OMD Czech, která vykazuje roční tržby kolem tří miliard korun, je jedničkou na tuzemském reklamním trhu. Je součástí nadnárodní finanční skupiny Omnicom Group.

Také Médea patří k předním hráčům trhu a je největší mediální agenturou v českém vlastnictví. Obě firmy pracují pro stovky klientů. Mezi ty největší patří například ČEZ, Zentiva, Vodafone, Peguot či Sony.

Podle agentur se probíhající řízení klientů nijak nedotkne.

Související