Diamanty jsou opravdu věčné. Algordanza, malá společnost sídlící na hornatém jihovýchodě Švýcarska, zhotovuje z popela zesnulých diamanty jako trvalé memento pro jejich blízké a drahé. A jelikož cena drahokamů začíná už na necelých 5000 eur, není takový klenot jen pro společenskou smetánku a snoby.

"Některým lidem v jejich smutku pomáhá, mohou-li zajít na hřbitov, truchlit a oprostit se tam od žalu," říká šéf společnosti Algordanza Veit Brimer. "Jsou ale lidé, kterým prostě z nějakého důvodu takové rozloučení nevyhovuje. Překvapivé je, že jsou to hlavně křesťané. Říkají: "Proč bych měl říci sbohem? Stejně se s manželem za 15 let v ráji setkám"," vysvětluje Brimer ve své kanceláři, shlížející na město Chur a okolní svahy.

diamant_192.jpgPrůkopníkem technologie výroby umělých diamantů se stala v 50. letech minulého století společnost General Electric. Algordanza je jednou z hrstky firem nabízejících umělé diamanty, které začaly vznikat poté, co byla tato technologie zdokonalena. Americká společnost LifeGem a britská Phoenix Diamonds například nabízejí diamanty zhotovené z vlasů, které obsahují více uhlíku než popel zesnulých.

Znamená to, že diamant může být vyroben i z kštice žijícího člověka nebo vlasů někoho, kdo nebyl pohřben žehem, ale byl pochován do země. LifeGem dokonce nabízí diamanty zhotovené z mrtvých domácích mazlíčků.

Vede Japonsko

Syntetické diamanty jsou už natolik běžné, že americký gemologický ústav Gemological Institute of America klasifikuje jejich kvalitu, takže zákazník může posoudit, jaký výrobek ve srovnání s přírodním diamantem kupuje.

Brimer si poprvé uvědomil, jakou příležitost "upomínkové" diamanty skýtají, poté, co se setkal s ruským chemikem, který mu vysvětlil, jak lze drahokamy zhotovit v laboratoři.

Bobby Thurman z arkansaské pohřební služby Nelson Funeral Service se rozhodl, že objedná od firmy LifeGem diamant vyrobený ze vzorků svých vlastních vlasů a vlasů rodinných příslušníků. řekl. "Má rodina bude tenhle diamant s láskou uchovávat po celé generace, a já si myslím, že i jiné rodiny budou chtít udělat totéž,"

Algordanza podniká ze 40 procent v Japonsku, které je jejím největším trhem. Kremace jsou tam běžnější, protože pozemků k pohřbívání je poskrovnu.

Mnozí klienti z Evropy cestují do města Chur, aby doprovodili své zesnulé na poslední cestě a aby se setkali s lidmi, kteří promění popel jejich blízkých v diamant.

"Popel" ve šperku

Ten je často zasazen do šperku, který pak pozůstalý nosí, aby si uchoval blízký kontakt se zesnulou milovanou osobou.

Někteří zákazníci na to jdou ale jinak. Jistá vdova, říká Brimer, nosila diamant zhotovený z manželova popela v kabelce. Jiní jím ozdobili oblíbený stůl zemřelého v místní hospůdce.

Společnost Algordanza v roce 2004, prvním roce své existence, prodala jediný diamant. Dnes jich stvoří asi šedesát měsíčně. Protože jen dvě procenta z popela zesnulého tvoří uhlík, který je pak ještě třeba pročistit, největší diamant, jaký Algordanza nabízí, váží jeden karát. A ten přijde na 13 328 eur .