- Zelení chtějí vlastní novelu schvalovat ještě před volbami

- Šéf sněmovny Miloslav Vlček text návrhu zákona dostane tento týden


Ve vládě vznikají dva zcela rozdílné pohledy na to, jaké dopady by měl celoroční zákaz jízd kamionů v pátek odpoledne a o víkendu.

První text má na starosti ministerstvo dopravy. Tomu s ním pomáhá Česmad, organizace zastřešující autodopravce, kteří s omezením dlouhodobě nesouhlasí.

"Děláme na tom, bude to hotové v polovině srpna," říká tajemník Česmadu Martin Špryňar. Nijak se netají tím, že chce dokázat, jak jsou zejména páteční zákazy škodlivé. "O pátek nám jde především," podotýká.

Konkurenční studie vzniká na ministerstvu životního prostředí. "Nechali jsme vypracovat vlastní studii, bude hotová na konci srpna," říká Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí. Důvod je prostý: Martin Bursík chce předejít tomu, aby na vládu doputovaly jen informace "pokřivené" lobby autodopravců. Topolánek přitom úkol zpracovat studii zadal jen úřadu Aleše Řebíčka (ODS). Ještě v srpnu tak dostane neplánovaně místo jednoho hned dva pohledy na věc.

Analýza do třetice

V nedávné době už ovšem jedna expertiza vznikla, byla jí práce z Českého vysokého učení technického. Z materiálu například vyplývá, že podél českých dálnic je dost parkovacích míst pro kamiony, stačilo by je prý jen upravit.

"Podél dálnic je řada uzavřených odpočívek. Příčinou jejich uzavření je většinou nesplnění stavebních parametrů nájezdů a výjezdů z dálnice. Úpravy jsou možné vynaložením relativně nízkých nákladů," stojí ve studii.

Kdyby se tak stalo, odpadla by jedna z hlavních námitek profesionálních šoférů: když máme o víkendech a pátcích stát, musíme mít kde.

Bouře kolem kamionů se zvedla v polovině července. Premiér Mirek Topolánek (ODS) tehdy oznámil, že vláda se nebude v nejbližší době zabývat víkendovým zákazem pro tiráky.

Bursík, předseda zelených, na to reagoval po svém: buď žádné kamiony o sobotách a nedělích, nebo vláda bez jeho strany. Dohoda byla nakonec taková, že se počká na analýzu do srpna.

Zelená nedočkavost

Někteří zelení ale nevydrželi. Zřejmě už dnes, nejpozději v pátek dostane předseda sněmovny Miloslav Vlček (ČSSD) na stůl návrh zákona omezujícího jízdu kamionů o víkendech po celý rok.

Novelu mu donese zelená poslankyně Věra Jakubková. "Chceme, aby se to stihlo projednat ještě na zářijové schůzi," řekla HN severomoravská zákonodárkyně. Jí navrhovaný materiál je hodně podobný tomu, který v posledním roce vznikal ve vládě a který Topolánek napůl shodil ze stolu.

Někde si i rozumíme

Zelení už dokonce absolvovali několik politických jednání, kde zjišťovali, jakou má norma podporu. "Někde jsme si rozuměli víc, někde méně, ale obecně by to projít mohlo," poznamenává šéf jejich dopravní sekce Petr Šlégr. On obešel dopravní experty stran, Jakubková se zaměřila na poslance.

Navíc si zelení vypracovali analýzu toho, co kdo sliboval před volbami.

"Skoro všechny partaje chtěly podpořit přepravu po železnici, takže by bylo divné, kdyby teď byly proti," věří v podporu Šlégr.

Zelení chtějí novelu schvalovat záměrně před krajskými volbami, spoléhají na populismus. "Politici by se toho mohli chytnout, na tohle lidé slyší," míní Jakubková.

080807_03_2_CTK.jpg
080807_03_1.jpg