Ovládat svůj účet pomocí dálkového ovladače televize v pohodlí obýváku? Takzvané televizní bankovnictví bude mít v Česku už zítra premiéru.

Na pobočce ve Štefánikově ulici v Praze ho předvede Poštovní spořitelna ze skupiny ČSOB a během pár dnů ho představí i v několika mimopražských pobočkách. Hospodářské noviny získaly demo verzi, která se dá vyzkoušet na internetové adrese ihned.cz/tvbanka.

Rozjezd TV Banky Poštovní spořitelny, o níž jako první HN informovaly před více než rokem, je už otázkou týdnů, přesné datum ale bankéři tají.

"Spustit TV Banku chceme letos na podzim," potvrdila HN Denisa Salátková z oddělení externí komunikace Poštovní spořitelny.

Novou službu budou mít šanci využít jen klienti Poštovní spořitelny, kteří od ní mají už internetové bankovnictví. Navíc musí mít doma televizi vybavenou napojením na internet označovanou zkratkou IPTV.

"Pro přístup do TV Banky je nutné mít interaktivní televizi, tedy set top box s připojením na internet od některého z partnerů, jako je Volný, nebo zařízení Media Center s připojením na internet. Pokud klient splní tyto podmínky, bude mít TV Banku v nabídce," uvedla Salátková.

Zabezpečení plateb bude už známou cestou - klientovi přijde SMS kód na jeho mobilní telefon.

Přes televizní ovladač se dá vyřídit například jednorázový nebo trvalý příkaz, inkaso či dobít kredit mobilu. Je možní nahlédnout do svého účtu a zjistit si třeba aktuální zůstatek a poslední transakce. Součástí služeb je i přehled kurzů měn a seznamy poboček a bankomatů. Poštovní spořitelna má také připravenou sekci nových informací pro klienty.

Vyřizování bankovních služeb prostřednictvím televizního ovladače je přitom pro běžného uživatele snadné. Je to podobné jako při výběru televizních programů pomocí tlačítek na ovladači.

Pro vstup do TV Banky je nutné se přihlásit identifikačním přístupovým kódem a PIN, které jsou shodné s hesly klienta pro internetové bankovnictví. Pak se klientovi otevře na obrazovce stránka s menu, ze kterého si pomocí barevných tlačítek na ovladači zvolí jeden ze čtyř hlavních typů služeb a po jejím otevření si z nich vybere konkrétní službu.

Když bude chtít zaplatit složenku, bude potřebné údaje vyplňovat numerickými tlačítky na ovladači. Pro provedení platební transakce mu banka pošle SMS kód na mobilní telefon, který je platný deset minut.

Poštovní spořitelna zatím nechce přesně říct, kolik si za platební transakce na účtech bude účtovat, ani zda cena bude vyšší nebo nižší než při internetových transakcích. "Neměla by se příliš lišit," uvedla Salátková.

Banku v televizi ale bude mít možnost získat zatím jen zhruba čtvrt milionu klientů Poštovní spořitelny, kteří mají internetové bankovnictví.

Ostatní velké tuzemské banky jako Česká spořitelna a Komerční banka zatím novou službu neplánují.

"Máme momentálně jiné priority," říká Kristýna Havligerová, mluvčí spořitelny. Naopak Raiffeisenbank potvrdila, že s TV Bankou počítá. "Je to jeden z přístupových kanálů do banky, které bychom chtěli pro klienty v budoucnu mít. Ještě jsme ale s přípravou nezačali," říká mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.

I ve světě jsou TV Banky stále spíš raritou, například v Nizozemsku ji má Rabobank, ve Velké Británii HSBC Bank a ve Španělsku CAJA Madrid Bank.

Televizní bankovnictví je po takzvaném cashbacku a systému internetových plateb PaySec další trumf, který v poslední době Poštovní spořitelna vytáhla na konkurenční banky.

Tentokrát sází na to, že televizi má doma každý a službu si oblíbí i starší generace, která má často z internetového bankovnictví obavu.

"Banka zvýší dostupnost účtů svým klientům a zjednoduší jejich ovládání. Zvlášť pro seniory či lidi, kteří si s internetem ještě stále neví rady a navíc se obávají, že není příliš bezpečný, představuje televize věc důvěrně známou, běžně užívanou a hlavně bezpečnou," uvedl k novému způsobu ovládání bankovních účtů Jan Lamser, člen představenstva ČSOB, který je zodpovědný za Poštovní spořitelnu a přímé bankovnictví.

Série novinek je součástí pokračujícího útoku Poštovní spořitelny na Českou spořitelnu. Tu před pěti lety označila za svého největšího konkurenta a oznámila ambiciózní plán sesadit ji do roku 2015 z trůnu bankovní jedničky pro drobné klienty.

Poštovní spořitelna má nyní přes dva miliony klientů, Česká spořitelna více než pět milionů.

080804_15.jpg