Turecko, Spojené arabské emiráty, Egypt a další státy severní Afriky. Společné mají tyto země to, že se o specifikách podnikání v nich mohlo na květnové exportní konferenci a třech workshopech dozvědět na 130 českých podnikatelů. Akce proběhla na Vysoké škole ekonomické v Praze, organizátory byly agentura CzechTrade a Komerční banka.

V tématech dominovalo Turecko, o které projevila zájem více než polovina účastníků. "Turecko je velký trh s více než sedmdesáti miliony obyvatel, v české obchodní statistice je na dvacátém místě. Poslední tři roky je však naše obchodní bilance negativní. MPO ovšem podporuje české firmy Strategií vůči Turecku, jehož vstup do EU Česko podporuje. O zintenzivnění česko-tureckých vztahů nejlépe hovoří návštěvy státníků, loňská prezidenta Erdogana a letošní premiéra Topolánka. Strategie však MPO vypracovalo i vůči zemím severní Afriky a Blízkého východu," uvedl při zahájení konference náměstek ministra Milan Hovorka.

Poukázal i na příležitosti. "Turecko se chystá investovat na 750 milionů USD do energetiky, ekologie a infrastruktury. Některé projekty už jsou rozpracovány, zejména v energetice. Turecko je také podle názoru Světové banky nejlepším reformátorem, průběžně se zlepšují podmínky pro podnikání a investice," poznamenal Milan Hovorka.

Přesto se firmy setkávají v Turecku s řadou překážek, podnikatelé poukazovali na problémy při celním odbavování. Takové zkušenosti má i Miroslav Kelnar, ředitel kanceláře CzechTrade v Instanbulu. "Česká firma poslala do Turecka v bedně zabalený stroj. V ní si technici uložili pracovní oděvy, ovšem v celní deklaraci nebyly zaznamenány. Kvůli tomu turecká celnice zastavila proclívání. Je proto nezbytné v balicím listu uvádět veškeré položky, včetně propojovacích kabelů a zdánlivých drobností," radí Miroslav Kelnar.

Centrálním bodem jednání s tureckými obchodníky je cena. "Turek vždy řekne: je to drahé. Taktikou Turků je poukazovat na nižší cenu asijského zboží, která je o polovinu nižší proti cenám evropským. Je proto nutné se připravit a argumentovat kvalitou zboží a dodavatelskými lhůtami. V ruce by měla být cenová nabídka. Pokud ani to nepomůže, lze situaci řešit zvednutím se od stolu, jak to udělal jeden český podnikatel. Turecká strana teprve tehdy začala jednat seriózně. Rizikem je však ukončení celého jednání," tvrdí Miroslav Kelnar.

Specifikem jednání s tureckými partnery je podle zástupce CzechTrade zdlouhavost. Není neobvyklé, že se Turci po třech čtyřech měsících odmlčí. Není to výraz nezájmu, spíše zvyk.

Při pracovním obědě se nemá zaplatit za všechny, ale každý zvlášť. Nevhodné je přirovnávat Turecko k arabským zemím a musí tolerovat zpoždění. Při jednání mějte milou tvář. Dát najevo stres, spěch či rozladění je slabost. V Turkovi se musí se vzbudit důvěra a sympatie, je třeba se chovat tak, jak očekává.

"Pro získání spolehlivé informace o partnerovi je lepší si najít právnickou kancelář. Otestovat tureckou firmu stojí kolem 2 - 2,5 tisíce korun. Je možné využít i služeb CzechTrade či specializované turecké firmy pro získání finančních informací Creditreform nebo Komerční banku," říká Miroslav Kelnar.

V souvislosti s tureckým trhem poukázala na restrukturalizaci bankovního sektoru a na využívání exportních dokumentárních akreditivů, jejich forfaitingu či dokumentárního inkasa Jana Švábenská, ředitelka divize Financování obchodu a exportu Komerční banky.

Část podnikatelů se v rámci konference a workshopů zaměřila na informace o podnikání ve Spojených arabských emirátech (SAE). Podle ředitele CzechTrade v Dubaji Jiřího Zavadila je výhodou otevřenost ekonomiky s velkým potenciálem. Část obchodu se navíc realizuje s Asií, na niž se SAE zaměřují. "Na SAE se nelze dívat jako na jeden trh. Každý emirát má vlastní předpisy. Specifikem je, že místní mají přednost před migrací, zejména asijskou, a vyžaduje se, aby byli zapojeni do projektů. Banky musí zaměstnávat až 20 procent místních. Také při založení pobočky ve volné zóně musí být přítomen místní," upozorňuje Jiří Zavadil.

Samotná Dubaj chce být podle něho pojítkem mezi Východem a Západem, jen veletrhů se zde odehrálo vloni téměř sto. "Kdo se tu chce prosadit, musí dbát na atraktivnost. Expozici, seminář či jiné akce by například měly doprovázet modelky," poznamenává Jiří Zavadil.

Co se týká Egypta jsou podle ředitele CzechTrade v Káhiře Petra Sochora příležitosti zejména ve vodohospodářství od čištění až po závlahy a vodárny a v energetice. "Pro rozvoj obchodu hovoří bezpečná a stabilní ekonomika a dobrá pověst Čechů. Minusem je absence hospodářských reforem a korupce. Oživení vztahů se ale očekává od návštěvy egyptského ministra hospodářství v Česku," říká Petr Sochor. Také Jana Švábenská poukázala na neefektivní veřejný sektor, vysokou závislost na dovozech a na nutnost posílit energetický sektor a infrastrukturu. Existuje zde však relativně hustá bankovní síť s 53 bankami.

V oblasti severní Afriky a v zemích, jako jsou Tunisko, Maroko či Alžírsko, se ale čeští podnikatelé angažují méně, důvodem by mohlo být, že se jedná o frankofonní část.

Příští exportní konference proběhne 11. září 2008 na VŠE Praha na téma: Obchodujeme se Španělskem, Francií a Itálií. Připravuje ji opět agentura CzechTrade s Komerční bankou. Účast na konferenci je zdarma. Nabídku získáte na www.exportniakademie.cz.