- Nejrychlejší lokomotiva světa od Siemensu dostala povolení jezdit na tuzemských tratích

- Rozhodnutí drážního úřadu vítají i konkurenti Českých drah


Taurus, nejrychlejší lokomotiva světa s rychlostním rekordem 357 km/h, by mohl vozit už od prosince vlaky v České republice. Stroj od německého koncernu Siemens schválil pro provoz na české železnici drážní úřad. V pátek o tom informoval náměstek ředitele DÚ Jiří Šépka.

"Drážní úřad lokomotivu schválil, jakmile nabude rozhodnutí právní moci, nic nebude bránit jezdit taurusům až do Prahy," uvedl mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Aktuálně probíhají jednání mezi Českými drahami a rakouskými železnicemi ÖBB o podmínkách nasazení jejich lokomotiv Taurus na vlaky v Česku. Lokomotivy by vozily především dálkové spoje mezi Prahou a Vídní, odpadla by tak nutnost měnit na hranicích v Břeclavi lokomotivy.

Podle mluvčí Siemensu Veroniky Němcové má tato lokomotiva to kouzlo, že je takzvaně čtyřsystémová. "Dokáže totiž přejet čtyři traťové napěťové systémy, takže může cestovat napříč Evropou. Ten výkon není jen o rychlosti, ale například i o váze, síle. Ta lokomotiva se tak dá použít i pro vození nákladních i osobních vlaků. Je velmi univerzální," uvedla pro server iHNed.cz Němcová.

Rozhodnutí úřadu přijde vhod i zahraniční konkurenci Českých drah, především v nákladní dopravě. "Je to průlom pro nákladní dopravu tranzitem přes naši republiku," uvedl například Petr Šimral, jednatel železniční společnosti RailTrans.

Zahraniční nákladní dopravci tak budou moci s taurusy bez problémů zajíždět do českého vnitrozemí.

"Je to vítáno, protože ta konkurence přece jenom určuje rozumnou úroveň cen a vysokou kvalitu služeb," řekl děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj by taurusy mohly pomoci soukromým firmám také v osobní dopravě.

Povolení taurusů po několikaletém procesu se považuje za průlom. Taurusy se totiž potýkaly se stejným problémem jako před několika lety pendolina. Moderní západoevropské lokomotivy totiž někdy ruší příliš citlivé zabezpečovací obvody na české železnici. To se u taurusů podařilo během tříletého testování vyladit. "Většina problémů se řešila softwarovými úpravami," řekla mluvčí Siemense Veronika Němcová.

Taurus drží světový rekord v rychlosti mezi sériově vyráběnými lokomotivami. Při testech na vysokorychlostní trati mezi Mnichovem a Norimberkem dosáhl rychlosti 357 kilometrů v hodině. Nejvyšší provozní rychlost je 230 kilometrů za hodinu; čeští cestující však o ní mohou i nadále jen snít. Nejmodernější tratě v ČR umožňují maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu.

Více na www.iHNed.cz