Drahá ropa, jejíž cena od počátku loňského roku vylétla o 170 procent, představuje pohromu pro letecké společnosti. Ty zdražily letenky, zvedly palivové příplatky a nechají si od cestujících zvlášť platit i za zavazadla. Málo platné.

A tak se management musí pouštět do mnohem drastičtějších opatření. Americká UAL Corp., pod jejímiž křídly jsou United Airlines, včera oznámila, že končí její levný dopravce Ted airline. Na zemi zůstane 70 letadel, zhruba 1600 lidí z 55 tisíc přijde o práci.

"Americkým společnostem nezbývá nic jiného, než rázně omezovat přepravní kapacitu a tlačit dolů náklady," komentuje pro agenturu Bloomberg Ray Neidl, newyorský analytik firmy Calyon Securities.

Pokusy společností "krýt" stoupající náklady na palivo zdražováním letenek a zaváděním poplatků za zavazadla podle Jamieho Bakera z banky JPMorgan Chase selhaly. "Aerolinky v USA letos dohromady prodělají 7,2 miliardy dolarů," předpovídá Baker.

Hlavní letečtí dopravci v USA se podle agentury Reuters shodují, že má-li jejich byznys letos přežít, musí se omezit počet nabízených sedadel asi o pětinu. A stejnou měrou musí ještě zdražit letenky.

Během posledních pěti měsíců se v USA položilo osm malých leteckých firem, například Eos nebo Aloha Airlines.

"Nezlevní-li ropa do léta, o soudní ochranu před věřiteli v USA během podzimu požádá i několik velkých dopravců," rýsuje chmurný obraz Julius Maldutis, prezident poradenské firmy Aviation Dynamics.

Evropské aerolinky jsou na tom o něco lépe než americké. Ale i ony budou muset v zimě odstavit část svých strojů, aby ušetřily na nákladech, uvedlo v úterý Sdružení evropských aerolinek. Jeho členy je 33 firem včetně ČSA.

Vrásky na čele má i vedení německé Lufthansy, která dosud odolávala zdražující ropě. "Za palivo letos utratíme 5,7 miliardy eur proti předpokladu 5,3 miliardy," uvedla mluvčí Stefanie Stotzová.

Na nebi se podle expertů schyluje k velké bitvě. "Každý se bude snažit ekonomicky vyčerpat své rivaly," tvrdí Jamie Baker.

Mohou být lékem na slabost fúze a akvizice? Americká Delta Airlines se v dubnu dohodla na spojení s Northwest Airlines, ale naproti tomu United Airlines přerušily jednání o možném sňatku z US Airways. "Prostředí je nejisté a nikomu se nechce při koupi rivala platit obvyklou prémii," říká Neidl.

Ale zdaleka ne všichni experti, kteří se živí rozborem akciových kurzů, vidí perspektivy letectví tak černě.

"Myslím, že hlavní letecké firmy v USA a Evropě letos přežijí i za současných tvrdých podmínek," uvádí Ray Neidl z banky Calyon Securities.

Dopravci učiní vše pro to, aby se jim podařilo se úpadku vyhnout.

"Budou propouštět, omezovat přepravní kapacitu, zbavovat se aktiv, které přímo nesouvisejí s jejich podnikáním, a také usilovat o navýšení kapitálu na burzách," dodává Mark Schulte z firmy Taurus Corporate Finance Group. 1

I kdyby barel ropy nakonec zlevnil o 20-25 procent, jak předpokládá poměrně velká část analytiků, jeho cena zůstane nad 100 dolary. A bude tak letecké společnosti "dusit".

Proto i německá Lufthansa, jejíž provozní zisk loni dosáhl 1,4 miliardy eur, nedávno zvedla palivový příplatek na evropských linkách o čtyři eura na 21 eur a na zámořských trasách o pět eur na 82 eur.

Seriál HN

Drahá energie

Úterý 3. 6.
Kdo doplácí na drahou ropu
Středa 4. 6.
Komu svědčí drahá energie
Čtvrtek 5. 6.
Jak čelit zdražování
Pátek 6. 6.
Kdy se růst cen zastaví

080605_15_2.jpg