Bylo to porvé, co se letos v Praze sešlo tolik zástupců latinskoamerických cestovních kanceláří. Více než šest stovek. A zájem měly o oboustranné povzbuzení cestovního ruchu. Pro Česko je to signál, že je o ně zájem a že o sobě dáváme vědět. Zatím je totiž Česko jako turistická destinace v Latinské Americe známá jen málo.

"Pro většinu zůstáváme Československem, jsme bývalá součást Sovětského svazu a součástí Východní Evropy. Praha je však poměrně známé evropské město a je považována za jedno z nejkrásnějších evropských měst a turisté stále častěji žádají o její zařazení do itinerářů svých evropských cest. Do Evropy přitom většina latinoameričanů cestuje na návštěvu příbuzných a přátel, na dovolenou nebo služební cestu," říká Petr Lutter, ředitel zastoupení CzechTourism pro Latinskou Ameriku.

Podle jeho informací do ČR přijelo vloni něco přes 16 tisíc Mexičanů, více než 21 tisíc Brazilců a téměř 31,5 tisíce turistů z ostatních latinskoamerických zemí. V těchto statistikách nefigurují však latinskoameričtí turisté přijíždějících do Evropy s pasem některé ze zemí EU a částečně ti, kteří přijíždějí ve skupinách organizovaných španělskými touroperátory.

I tak to není idaeální počet, pokud si uvědomíme, že Latinská Amerika je trh s půl miliardou obyvatel. "Stejně jako v případě asijských zemí, je střední a jižní Amerika destinací s výrazným potenciálem růstu v příštích letech. Výhodou je skutečnost, že Evropa je v této části světa již zavedenou destinací, kam ročně jezdí několik set tisíc turistů," poznamenává Petr Lutter. A to jsou důvody, proč agentura CzechTourism otevřela v květnu 2006 své zastoupení pro Latinskou Ameriku se sídlem v Mexico City, které řídí a koordinuje činnost i zastoupení v Buenos Aires (2006) a Sao Paulo (2007).

"Propagaci České republiky v těchto zemích nelze však omezit jen na cestovní ruch. Abychom vzbudili zájem o destinaci musíme ji zviditelnit a pracovat na vytvoření jejího celkového pozitivního obrazu. S tím souvisí spolupráce jak s médii zaměřenými na cestovní ruch, tak s novináři z oblasti ekonomiky a kultury; s regionálními vládami a jejich turistickými centrálami, spolupráce s profesními asociacemi a sdruženími a v neposlední řadě i s kluby českých krajanů žijících v Latinské Americe," vysvětluje Petr Lutter.

Samotný CzechTourism má za nedlouhou dobu působení svých zastoupení v latinskoamerických zemích za sebou již nespočet propagačních akcí. Řada dalších je nachystána na letošní rok. "Mezi letošní akce patří Festival české kuchyně v Mexico City a v Monterrey. V Mexico City se vloni uskutečnily Dny České republiky za účasti Miss World Taťány Kuchařové. V Monterrey proběhne workshop s účastí českých subjektů a naváže tak na tyto akce v Mexico City, Sao Paulu a Santiagu de Chile. I letos se zúčastníme řady veletrhů například v brazilském Braztoa, v Buenos Aires či na Santiago de Chile 2008. Pokračujeme v on-line kampani na despegar.com a částí naší práce je i manuál pro cestovní kanceláře a touroperátory," přibližuje část aktivit Petr Lutter.

Mezi hlavní propagované cíle patří Praha s nabídkou výletů do okolí, Karlovy Vary a Český Krumlov, tedy destinace, jejichž infrastruktura odpovídá potřebám a nárokům latinskoamerického turisty, a které je současně možné začlenit do klasických okruhů Evropou. Z témat se klade důraz na místa UNESCO, hrady a zámky, luxusní dovolenou (lázně, golf) a romantické pobyty pro novomanžele a páry. Zaměření je i na propagaci Prahy jako destinace incentivní a kongresové turistiky.

Přirozeně, že CzechTourism spolupracuje se zastupitelskými úřady, se zahraničními kancelářemi agentury CzechTrade v Brazílii a Mexiku a s Českým centrem v Argentině. "Každý ekonomický veletrh či seminář, koncertní vystoupení nebo výstavu českých umělců, akci zaměřenou na prezentaci české kuchyně, partnerství měst, ale i premiéru filmu natáčeného v Čechách, například Jamese Bonda, využíváme pro turistickou propagaci," dodává Petr Lutter.