"Trvalo mi velmi dlouho, než jsem přesvědčil ambasádu, aby mi zavěsili na svou webovou adresu krátkou informaci o naší firmě, že hledá partnery v dané zemi," stěžoval si před časem český podnikatel. Viděl v tom jeden ze způsobů, jak na sebe upozornit potenciální partnery. Že by si na internetech zastupitelských úřadů ČR ve světě mohli tamní zájemci vyhledat nabídku českých exportérů, není (bohužel) na pořadu dne.

Je tu však jiná možnost, oficiální Nový adresář českých exportérů v zahraničí, který funguje na adrese http://exporters.czechtrade.cz. Klientský portál připravila a postupně doplňuje vládní agentura CzechTrade a jeho smyslem je pomáhat propagaci českých firem, přičemž podle zkušeností zástupců agentury kolem 80 procent manažerů zahraničních firem se snaží najít potenciální partnery, dodavatele, ve všeobecných vyhledávačích.

"Vytváříme a nabízíme firmám jednotný systém prezentace českých exportérů pro zahraničí. Je to produkt 21. století, do něhož mohou vstupovat samy firmy a prezentaci si doplňovat a aktualizovat," říká Ivan Jukl, generální ředitel CzechTrade.

Nový adresář má tři úrovně, z nichž základní část, což je registrace a roční aktivace propagované firmy, je placena z rozpočtu agentury CzechTrade. Rozšířený zápis firmy je již zpoplatněná služba, podobně jako třetí úroveň, což je prezentace produktu a služby dané firmy. Portál využívá čtyř základních verzí světových jazyků, jejich počet se však zvýší na šest.

Konkrétní firmy jsou přiřazovány podle jednotlivých oborů, např. automobilový průmysl, dopravní prostředky, slévárenství a kovárenství atd.