Zastaralé albánské železniční tratě o délce 447 kilometrů a lokomotivy získají do svých rukou na 30 až 35 let Češi. Tedy pokud se naplní slib albánské strany, že společnost Inekon Group obdrží "Koncesi albánské železnice".

Zmíněný slib získal v pátek při první oficiální návštěvě českého premiéra v Albánii při jednání v Tiraně Mirek Topolánek od svého protějšku Saliho Berishy. "Ano, o koncesi jsme jednali," řekl Topolánek. A zájem o české know-how a zkušenosti byl zopakován i ministrem dopravy Sokolem Olldashim. Pokud by albánská strana splnila své předsevzetí, znamenalo by to největší českou angažovanost v této zemi za poslední dvě desetiletí.

"Vedle referencí pro nás bylo výhodou to, že tamní železnice byla vybavována výhradně lokomotivami z ČKD. Albánie je tak jedinou zemí na světě, kde se na tratích setkáte pouze s českou produkcí," uvedl Josef Hušek, generální ředitel společnosti Inekon Group, podnikající v oblasti kolejových vozidel a tratí.

V rámci kontraktu by se mělo proinvestovat 600 až 700 milionů eur do modernizace zabezpečovacího systému a do oprav tratí, které jsou mnohdy v katastrofálním stavu, vlaky se po nich pohybují sotva 40kilometrovou rychlostí.

V projektu by se mohly uplatnit i zkušenosti Českých drah z harmonizace s legislativou EU či z postupné privatizace. Samotný termín podpisu kontraktu si ale nikdo ještě neodvažuje odhadnout.

V každém případě návštěva Mirka Topolánka, provázeného skupinou podnikatelů, lehce pootevřela dveře pro aktivity našich firem. "Cílem bylo dát tomuto otevírání oficiální charakter," poznamenal premiér, který při schůzkách zmínil i zájem společnosti ČEZ o investice v energetickém sektoru. Právě ten je bolavým místem albánské ekonomiky, dosahující pěti- až šestiprocentního meziročního růstu HDP. Země však takřka veškerou energii čerpá z vodních elektráren, což kvůli suchu vloni a předloni vedlo k ochromení výroby elektřiny. A kvůli vysokým cenám musela státní elektrárenská společnost KESH omezit dovozy. Řešit problém se proto vláda v Tiraně rozhodla privatizací KESH a velkými investicemi, chce například postavit jadernou elektrárnu.

"Společnost ČEZ, která má zájem o privatizaci distribučních společností, je státní firma. Proto je třeba ji podpořit na státní úrovni," uvedl k tomu Mirek Topolánek. Vše je ale otevřené, stejné záměry mají mocné energetické společnosti z řady zemí, připravující se na letošní start privatizace KESH.

Výraznější podporu ze strany české vlády by si ale přály i další firmy, například sdružené v Asociaci obranného průmyslu ČR. "Nabídli jsme pomoc při likvidaci munice a chemických látek," oponuje Mirek Topolánek. Otázka vojenských zásob se stala akutní po nedávném výbuchu muničního skladu poblíž Tirany u obce Gerdec. Právě v té době Albánie obdržela pozvánku do NATO. Zda se stane plným členem v dubnu 2009 na 60. zasedání Aliance, záleží i na vypořádání se s tímto dědictvím, což by české firmy rády využily.

Autor je vedoucím magazínu HN Exportér