M Jakým způsobem, o tom hovoří Miroslav Kos, personální ředitel HOCHTIEF CZ. "Naší snahou je stavět především na našich současných zaměstnancích, na kvalitních lidech, které máme. Ale vzhledem k dynamickému rozvoji firmy se neobejdeme bez náboru nových pracovníků. A tady je na českém trhu práce problém, protože k rozmachu stavební výroby nedošlo jenom u nás, ale v celém stavebnictví. Všichni tedy hledáme nosné profese, jako jsou vedoucí projektů, stavbyvedoucí, mistři, kalkulanti, technologové, přípraváři... A samozřejmě také dělníky - tesaře, zedníky, zámečníky a plno jiných profesí."


Existují na českém trhu vůbec kvalitní pracovníci?

Je to složité, protože lidé se těžko shánějí, dělnické profese vlastně na trhu nejsou skoro vůbec. Dnes je negeneruje ani učňovské školství, které se svým způsobem úplně rozpadlo a dobří mistři odborného výcviku odešli.

Společně s dalšími stavebními firmami v rámci Svazu podnikatelů ve stavebnictví v České republice se proto zabýváme i záležitostí učňovského školství. Řešení nebude určitě jednoduché. Věkový průměr kvalifikovaných pracovníků ve stavebnictví se posunul do pásma 40 až 48 let a každým rokem se zvyšuje. A velmi omezený přísun mladých vyučenců, který trvá již několik let, nedokáže nahradit přirozený úbytek zaměstnanců. Odcházejí do důchodu nebo za jinou, pro ně zajímavější a jednodušší práci.


Velké společnosti se snaží lákat studenty, ze kterých si pak vychovávají budoucí zaměstnance. Postupuje tak i HOCHTIEF CZ?

Pokud jde o absolventy, snažíme se oslovovat studenty již v době, kdy jsou na fakultách nebo dokonce ještě v průmyslových školách. Účastníme se různých veletrhů pracovních příležitostí, kde s nimi navazujeme kontakty.

Před dvěma lety jsme například začali intenzivně spolupracovat s Českým vysokým učením technickým. Za pomoci fakult jsme nabídli vytipovaným studentům řízenou praxi a prázdninové brigády u nás ve společnosti.

Pokud realizujeme řízenou praxi, pak se studenty uzavíráme smlouvu na dobu jednoho roku, kterou na konci vyhodnotíme. Student má svého mentora, člověka, který se o něho stará a který ho hodnotí. Do firmy dochází pracovat podle možností, které mu umožňuje jeho studijní plán. Když jsou obě strany spokojeny, smlouvu prodlužujeme. V závěru studia studentům můžeme nabídnout i témata na diplomovou práci a konzultanty.

Smyslem všeho je především ukázat studentům pohled do reálné praxe, do praktického života. Poznání obou stran se uskuteční právě v období studia. Mladý člověk dokonale pozná prostředí a organizační strukturu, ví, že tato firma má vysokou kulturu a že se mu vyplatí v ní dál pracovat. A my zase poznáme, jakým může být přínosem pro firmu.


Které konkrétní možnosti nabízíte studentům, aby společnost a její činnost lépe poznali?

Pro následující období bychom rádi zahájili další oblast spolupráce s vysokými a středními školami, kterou jsou přednášky a diskusní fóra. Je to další možnost, jak studentům přiblížit praxi a "reálný život" ve firmě. Studenti se tak mohou velmi snadno dostat do kontaktu s realitou.

Zajímavou oblastí jsou pro studenty také exkurze na naše projekty. Seznámí se tu s výsledky naší práce, získají informace o technických a technologických aspektech firmy.


Studenty určitě zajímá i to, jaký budou mít plat.

Finanční ohodnocení práce absolventů škol je jedním z motivačních prvků. Neméně důležité ale je, zda jsme schopni nabídnout jim něco nad běžný rámec. Máme docela zajímavou smlouvu na životní kapitálové pojištění, týden dovolené navíc, sociální fond, kde mají zaměstnanci možnost bezúročně si půjčit peníze na stavbu svého bytu nebo domu, staráme se o jejich děti v období letních a zimních prázdnin, pořádáme pro ně tábory... Motivem může být i to, že špičkovým zaměstnancům a personálním rezervám máme možnost zabezpečit zahraniční stáže. Je to nepochybně konkurenční výhoda.

Na druhou stranu: člověk na takové stáži projde ve světě několik různých úseků a oddělení, rozšíří si obzory a přinese firmě nové poznatky a know-how. n