Necelých sto metrů od sebe se včera zastavily tramvaje na ostravské jednokolejné trati nedaleko točny Vřesina, kde se v pátek odehrála havárie, během níž zemřeli tři lidé.

Právě tato vzdálenost dělila podle Drážní inspekce tramvaje ve chvíli, kdy oba řidiči poprvé zahlédli protijedoucí vůz. O několik sekund později už byla čela tramvají zaklesnutá v sobě.

Podle včerejší rekonstrukce se obě tramvaje v okamžiku střetu pohybovaly rychlostí kolem 35 km/h. Určit přesné údaje na místě vyšetřovatelům pomáhal i jeden z řidičů tramvaje.

"Bylo to strašně rychlé. Nebyl čas na nic," řekl ČTK muž, který řídí tramvaj již patnáct let. "Když jsem pochopil, že to neubrzdím, snažil jsem se dostat ven z kabiny," uvedl řidič, který své jméno nechtěl zveřejnit, i když viníkem nehody je podle dosavadních závěrů šetření jeho mladší kolega, který řídil vůz jedoucí v opačném směru. Ten je momentálně s těžkým zraněním v nemocnici, kde má i psychiatrickou péči.

Příliš rychle


Vyšetřování, které podle všeho potrvá ještě několik měsíců, zatím naznačuje, že mladší z řidičů vjel bez povolení na trať a zároveň překročil povolenou rychlost pro daný úsek.

Někteří odborníci poukazují na fakt, že vinen nemusí být pouze řidič, ale i zastaralé řízení trati; zda na úsek vyjede, se řidič rozhodoval jen podle jízdního řádu.

Na obdobné jednokolejné trati mezi Jabloncem nad Nisou a Libercem přitom funguje zařízení, které automaticky vypne proud v troleji, pokud zaznamená, že se na jedné koleji ocitly v protisměru dvě soupravy.

V provozu v pondělí


Páteční nehoda bude podle stávajících informací úsek paralyzovat nejméně týden. "Tramvaje by měly začít jezdit 21. dubna," uvedl Miroslav Albrecht, tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava.

Do té doby budou zavedena nová bezpečnostní opatření. Každý řidič bude muset před vyjetím na jednokolejnou trať požádat o povolení dispečera. Podobný systém využívá v některých případech železnice.

Podle náměstka generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery to ovšem neznamená, že by starý systém odporoval bezpečnostním předpisům.

"Jde jen o zavedení vyšší úrovně zabezpečení," uvedl Kučera.