Jedu (ne)slušně? Prosím volejte na... Nápis s telefonním číslem vyzývá k ohlášení nebezpečného chování řidiče. Na návěsu nákladní ch aut zásobovací společnosti Klacska je k vidění už několik let.

Firma to zavedla jako kontrolu slušného chování vlastních řidičů. Podporuje tím pozitivní vnímání svého jména. Možnost stěžovat si na jejich šoféry po telefonu je zároveň i ochranou před jinými agresivními řidiči, které může pomalu jedoucí nákladní souprava rozčilovat. "Vyzuří se do telefonu a neohrožují pak bezpečnou jízdu našich aut," říká Jan Ternbach, který má ve společnosti Klacska na starost bezpečnost práce a kvalitu služeb.

Jejich systém se dobře uchytil. "Devět z deseti telefonátů jsou pozitivní reakce. Vlastně jsme nečekali, že lidé budou ochotni platit za to, aby pochválili slušně jedoucí kamion," říká Jan Ternbach.

S telefonáty a stížnostmi na chování svých řidičů se ale setkávají nejen podnikatelé v oblasti logistiky, ale i firmy, které přidělují osobní služební vozy svým zaměstnancům. Řeší i zneužívání aut k "černým jízdám" a také ničení vozů, které sdílí několik různých řidičů.

Agresivní jízda a nedodržování dopravních předpisů řidiči firemních vozů poškozuje dobré jméno firmy. "Projeví se to hlavně v případě, že má společnost velké množství aut. Pak stačí špatné chování jednoho řidiče, aby zhoršilo vnímání celé skupiny," vysvětluje Robert Němec ze společnosti Němec Marketing. "Platí tedy, že čím má firma více aut, tím více musí řidiče hlídat," radí Robert Němec.

Ministr vnitra Ivan Langer teď navíc připravuje nový návrh, podle kterého by firmy platily vyšší pojistku, pokud jejich zaměstnanci budou ve služebních autech porušovat předpisy.

Způsoby kontroly


Kromě telefonního čísla s výzvou k nahlášení nebezpečného řidiče umístěných na viditelném místě firemního vozu patří k nejběžnějším způsobům kontroly také služby založené na instalaci GPS jednotky. Ta umožňuje sledovat pohyb vozidla. Majitel firmy díky záznamům z GPS snadno odhalí soukromé výlety řidičů služebních aut i překračování povolené rychlosti. Službu na tomto principu nabízejí všichni tři čeští mobilní operátoři.

"Sledování aut prostřednictvím GPS jen u T-Mobilu využívá dvacet tisíc zákazníků. Ti oceňují zejména úspory pohonných hmot," říká Jitka Pacolová z T-Mobilu. Provoz služby stojí několik set korun měsíčně pro jeden vůz. Instalace a zakoupení GPS jednotky přijde jednorázově přibližně na deset tisíc korun.

Provozovatelé služeb přitom slibují návratnost této investice i za jeden rok díky úsporám za zbytečně neproježděné kilometry.

GPS pro sledování vozů svých zaměstnanců používá například ČEZ, který má v Česku víc než čtyři tisíce aut. "Testování GPS systému ukazuje, že hlídání řidičů přináší úspory díky zamezení černým jízdám. Navíc odpadá ruční vedení knihy jízd a jejich následné zpracování," vysvětluje Ladislav Kříž z ČEZ.

Školení nebo odebrání auta


Tato technologie však nedokáže kontrolovat agresivní jízdu nebo drobné porušování dopravních předpisů - například nedodržování bezpečné vzdálenosti nebo jízdu v odstavném pruhu. Právě takové chování řidičů služebních aut ale vzbuzuje nejsilnější negativní emoce.

"Když se vám tlačí do kufru auto jakékoliv firmy, máte nejen chuť dupnout na brzdu, ale také si od nich nebudete chtít nic koupit," říká Miroslav Legéň, který pravidelně jezdí po frekventované silnici z Prahy do Teplic.

Řidičům, na něž jsou stížnosti, se snaží firmy domluvit, případně upozorňují na možnost odebrání služebního vozu. Většina firem, které HN oslovily, se snaží problémům spíše předcházet formou školení.

Například ČEZ části řidičů nabízí kurzy bezpečné jízdy, které je učí, jak se vyhýbat krizovým situacím.


Jak hlídat řidiče

Dbejte na prevenci
Proškolte řidiče o jejich povinnostech a nastavte sankce za jejich nedodržení.

Sledujte stav a pohyb vozů
Vyzkoušejte GPS monitoring aut.

Získejte ohlasy jiných řidičů
Dejte na své vozy viditelné telefonní číslo s výzvou k nahlášení nebezpečné jízdy.

Zdroj: HN