Prostředí supermarketů Shoprite, největšího maloobchodního řetězce v Jižní Africe, se neliší od těch západoevropských. Čistota, balené potraviny. A právě zde se setkáte i s výrobky z České republiky. Sklářské skupině Bohemia Crystalex Trading (BCT) se totiž daří vyvážet i na tak vzdálený trh, jakým je jihoafrický. Její sortiment je přitom různorodý.

"Podobně jako v některých dalších zemích se v JAR silně rozvíjí vinařství, což se odráží v našem prodaném sortimentu. Nejvíce, kolem osmdesáti procent, tvoří nápojové sklo, kalíšky, sklenice na víno, vodu a jiné nápoje. Vyvážíme i olovnatý křišťál, lisované mísy, vázy a také varné sklo. V drtivé většině jde o strojně vyráběné sklo, jen nepatrné procento tvoří ručně vyráběné lahve či dekorované sklo. Tím se jihoafrický trh liší od našeho dalšího afrického odbytiště - Ghany, kde nejvíce prodáváme ručně vyráběné a ručně dekorované sklo," vysvětluje Michal Mindl, obchodní manažer BCT.

Výhodou pro skláře je, že české sklo pod značkou Bohemia je na jihu Afriky známé ještě z předlistopadové éry. "Má tady stále historicky dobrý zvuk, což je vnímáno zároveň jako synonymum pro kvalitu," poznamenává Michal Mindl, podle kterého je tamní trh velmi bonitní a řadí se k těm lepším.

Zejména v posledních třech čtyřech letech pociťuje uvedený český výrobce rostoucí poptávku. Jen vloni prodal sklo za přibližně sedm milionů korun, letos ale počítá s dvacetiprocentním nárůstem. V některých afrických zemích pak plánuje rozjezd aktivit.

Pro prodej využívá BCT v Jihoafrické republice dva přímé obchodní kanály. Jedním z nich je obchodní zástupce - mezinárodní společnost GMR. Druhým je Čech, který založil firmu se zdejšími jihoafrickými partnery. "Výhodou je, že tito obchodní zástupci oslovují napřímo velkoobchody i maloobchody, velké obchodní řetězce, supermarkety," říká Michal Mindl

Navíc se využívají vzorkovny a výstavní místa ve velkých městech, z JAR se stává pro české skláře styčné místo pro obchodování s dalšími africkými státy.

Překvapivé může být, že podle zkušeností obchodníků z BCT je jihoafrický trh spolehlivý a kultivovaný. "Obchodní jednání jsou na velmi dobré úrovni. Jihoafričané přesně vědí, co chtějí. Prakticky neexistuje problém s platbami," dělí se o poznatek Michal Mindl.

Takový přístup Jihoafričanů potvrzuje i obchodní rada zastupitelského úřadu ČR v Pretorii Vratislav Vajnar. "Zásadně je možno říci, že trh JAR je solidní a zvláště renomované firmy si nedovolí nekorektní jednání. V současné době, kdy vzniká mnoho nových firem, hlavně v drobném a středním podnikání, je však třeba být při výběru partnera a při dojednávání platebních podmínek přece jen více ostražitý," uvádí Vratislav Vajnar.

Na své africké odběratele si nemohou stěžovat ani vývozci zapalovacích svíček z podniku Brisk Tábor, kteří jsou jedinými výrobci této komodity v Česku. "Navzdory různým informacím o platebních problémech v afrických zemích naše společnost problémy nemá. To závisí na vysoké profesionální úrovni sjednávaných obchodů z naší strany a znalosti poměrů v jednotlivých zemích. A to připomínám, že vedeme obchody i na odloženou platbu," uvádí Karol Suchár, obchodní ředitel Brisk Tábor.

Značka BRISK proniká do Jihoafrické republiky především řadou zapalovacích svíček pro motocykly a zahradní techniku. Ovšem mimo vzdálený jižní cíp afrického kontinentu má produkce zapalovacích svíček své místo i na trzích v Egyptě, Gabonu, Demokratické republice Kongo, Nigérii, Guinei, Keni.

Kvalita, přijatelná cena, široký sortiment - od klasických typů až po platinové nebo s iridiovým jiskřištěm. To jsou argumenty v rukou obchodníků z Tábora. "Umožňují nám prosadit se nejen v evropském, ale rovněž celosvětovém měřítku - proto usnadňují dosažení i tak vzdáleného trhu jako JAR," poznamenává Karol Suchár.

Ohledně "africké strategie" firma podle něho zvolila navazování osobních kontaktů s potenciálními zákazníky, například v rámci mezinárodních veletrhů, jaké probíhají v Paříži nebo ve Frankfurtu.

"Otázka budování obchodních zastoupení v těchto zemích je diskutabilní jak z ekonomických, klimatických, tak i vnitřně politických důvodů jednotlivých zemí. Proto preferujeme systém prostých obchodů se zákazníky, většinou na platbu předem," dodává Karol Suchár.

Mimo zmíněných dvou českých vývozců se v Jihoafrické republice uplatnilo několik dalších firem. Patří mezi ně Česká zbrojovka Uherský Brod, dodávající úspěšně na tamní trh své výrobky. Předloni se zviditelnila jako jeden z hlavních sponzorů závodu Mistrovství Afriky ve střelbě. Startovací listina čítala téměř tři sta nejlepších afrických a několik evropských a amerických střelců.

Úspěch v JAR zaznamenala i česká společnost Transcon Electronic Systems z Frýdku-Místku, specializovaná na elektronické a elektrické vybavení pro letiště a heliporty. V roce 2004 v Pretorii realizovala zakázku na výstavbu heliportu.

 

Související