Rusko je výzvou pro české výrobce náhradních dílů a komponentů pro automobily. Tento trh totiž razantně mohutní, poptávka po automobilech dynamicky roste. "Jestliže dnes je v této zemi registrováno 28 milionů aut, během příštích čtyř let jejich počet vzroste o dalších pět šest milionů. Do roku 2020 bude na ruských silnicích jezdit 60 milionů aut. Ruský automobilový trh se tak stává jedničkou v Evropě," říká Zdeněk Zbytek, šéf společnosti Česká Východní. Ta se sdružením CZECH TOP 100 zorganizovala 11. března v Praze seminář právě k možnostem uplatnění našich firem na ruském trhu. Zúčastnilo se ho kolem sedmi desítek zájemců o informace (viz. snímek).

O možnostech uplatnění i specifikách exportu a investic do Ruska hovořili zástupci Vologodské oblasti a jeho ekonomického regionu Šeksna, viceprezident EBRD Varel Freeman a také Martin Jahn, který od 1. dubna povede aktivity automobilky Volkswagen v Rusku. "Do roku 2010 chceme vyrábět milion vozů ročně. Klíč je dvě ku jedné VW a škoda. Doufám také, že se rodina českých subdodavatelů rozšíří," uvedl Martin Jahn.

Nejen Volkswagen ve města Kaluga jihozápadně od Moskvy, ale i další světové automobilky mohutně investují v sedmi centrech automobilového průmyslu. Zejména jde o "severní Detroit" v Petrohradu a v Leningradské oblasti, v Iževsku, Taganrogu či v Kaliningradu atd. A Rusové utrácejí a utrácejí, vloni více než 53 miliard dolarů.

"Současná doba je výzvou pro tuzemské firmy, neboť jen pět procent ruských výrobců náhradních dílů a komponentů splňuje přísná kritéria automobilek. Přitom roste poptávka zejména po zahraničních značkách, vloni o 52 procent. Letošní rok je přípravou pro boj o ruský trh, ten skutečný začne v letech 2009 a 2010, kdy výrobní závody rozhodnou o modelech aut na příští období," uvedl Zdeněk Zbytek. V květnu proto Česká Východní a CZECH TOP 100 organizují mise do automobilek v Rusku, do závodu Toyota v Petrohradu a do Fordu ve Vologodské oblasti. Plánuje se i mise do automobilky VW v Kaluze.