Dvě vlakové stanice místo jedné a rychlodráha vedoucí mezi nimi. Brněnské dilema, zda přesunout nebo nepřesunout stávající hlavní nádraží, by mohlo dopadnout právě takhle. Přestože územní plán města již počítá s tím, že nejvýznamnější vlaková stanice jihomoravské metropole se postěhuje do prostoru za autobusové nádraží Zvonařka, do hry nyní vstoupila ještě kompromisní varianta.

Přišel s ní Josef Veselý, předseda komise dopravy Rady města Brna. Navrhuje, aby k přesunu došlo a na místě stávajícího hlavního nádraží doporučuje ponechat vlakovou zastávku.

Obě místa by měla být spojena vlakovým koridorem vedoucím středem padesát metrů širokého bulváru, který má v této části Brna vyrůst. Mezi novým hlavním nádražím a zastávkou, pracovně nazvanou Brno-střed, by měla pendlovat městská rychlodráha, jak ji nazývá Veselého projekt.

Hlavně v centru

"Kdyby k nádraží v zóně Brno jih jezdily tramvaje, jak bylo původně plánováno, musely by ve špičce vyjíždět každou minutu, aby kapacitu zvládaly. Navíc je nereálné vše zapojit do stávajícího systému," říká Veselý.

Trať rychlodráhy by měla vést po viaduktu vyvýšeném nad uliční úroveň. "Výškově by to bez potíží navazovalo na nádraží," uvádí Veselý. Takovéto rozšíření "přesunové" varianty by podle jejího autora celkovou cenu dvacet miliard nenavýšilo, konkrétní čísla ještě v ruce nicméně nemá.

Dvoustanicová varianta se jeví jako přijatelná i některým dosavadním odpůrcům přesunu. "Jde nám primárně o to, zachovat nádraží v centru, ne zabránit výstavbě nové budovy," říká Martin Ander, náměstek brněnského primátora. Ander, kterého mediálně zviditelnila petice za vypsání referenda o poloze nádraží, u jejíhož zrodu před čtyřmi lety stál, se na magistrát dostal před dvěma lety coby dvojka na kandidátce zelených.

"Jde nám o funkční systém veřejné dopravy, s původní verzí přesunu nadále nesouhlasíme," uvádí Ander za zelené.

Ani on si nemyslí, že by dvoustanicová varianta musela být nutně finančně náročnější. "V takovém případě by odpadly některé výdaje plánované v původní variantě přesunu, třeba finančně nákladné propojení komárovské spojky," popisuje Martin Ander.

Podle něj by navíc varianta umožnila zachovat cennou architektonickou památku, která nádražním šachům měla padnout za oběť - jedno křídlo cenné budovy Masné burzy od architekta Bohuslava Fuchse.

Přesun pro dvacet procent

Poškození památek bylo jedním z mnoha sporných bodů, které plánovaný přesun od počátku provázely. Spornou se zdál být hlavně přínos pro obyvatele jihomoravského regionu.

"Brněnský magistrát si u nás objednal analýzu variant přestavby železničního uzlu Brno. Pro přesun výsledek příliš příznivě nevyzníval," říká Jiří Landa, ředitel dopravy a dopravního inženýrství společnosti CityPlan.

"Zjistili jsme, že osmdesát procent lidí, kteří brněnské hlavní nádraží využívají, jsou cestující regionálních spojů. A pro ně je výhodnější, když je nádraží v centru," uvádí Landa. O návrhu rozšiřujícím stávající přesun ví. "Principiálně je návrh pana Veselého dobrý - znám ho ale jen v obrysech," dodává.

Dvoustanicový model by mělo na svém zasedání 21. března projednat grémium projektu Europoint, dříve nazývaného ŽUB (Železniční uzel Brno).

I v případě, že by zvítězila tato varianta, nezmění to nic na novinkách, které čekají stávající budovu hlavního nádraží. "Do pronájmu ji získala společnost Brno new station development," uvedl tiskový mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Případná stanice Brno-střed by v budově měla jen část prostoru. Většinu mají zabrat komerční prostory.

HN_080312_05a.jpg

Související