Zvýšení DPH ceny prozatím snížilo


Modrooranžový ceník, který zákazníkovi s úsměvem předává mladý prodavač v düsseldorfské prodejně řetězce s elektrozbožím Saturn, je velmi jednoznačný.
Je na něm přehledně napsáno "Předtím" a "Nyní" a pod tím ve dvou sloupcích více než tucet příkladů nejrůznějších cen zboží.
Namísto toho, aby zákazníka připravil na tvrdou realitu - tedy vyšší ceny z důvodu navýšení daně z přidané hodnoty, mu ale spíše působí radost.
Prostřednictvím svého ceníku totiž Saturn upozorňuje na to, že na všechny CD, DVD a videohry poskytuje zvláštní slevu ve výši 19 procent.
Přesně tolik totiž od pondělí v Německu činí nová daň z přidané hodnoty, ještě vloni byla o tři procentní body nižší.
Saturn ale není jediný řetězec, který se snaží Němcům vzít strach z nakupování - také dceřiná společnost maloobchodního koncernu Karstadt, WOM, se snaží lákat slevou, veškerá CD a DVD u ní do soboty stojí o 20 procent méně.
Řetězec obchodních domů Kaufhof dokonce své zboží v rámci tradičního sezonního výprodeje zlevnil až o 50 procent, a kdo si v síti obuvnických obchodů Roland koupí dva páry bot, dostane třetí zdarma.
Na nižší ceny se dokonce snaží spotřebitele nalákat i ty obchody, jichž se zvýšení DPH netýká, tedy prodejci potravin.
Diskontní řetězec Penny tak na celý sortiment do 6. ledna zákazníkům dává rabat ve výši tří procent. Nejhorší obavy německých zákazníků se tak očividně nenaplnily, ba naopak - díky zvýšení daně je zboží levnější.
To dokazuje také namátkový vzorek 21 výrobků, jejichž ceny Handelsblatt srovnal před a po zvýšení daně.
Až na jednu výjimku jsou jejich ceny stejné, ať už se jednalo o parfém značky Davidoff, kuchyňský mixér Kitchenaid, plnicí pero Mont Blanc či boty Lloyd. Dokonce i luxusní hodinky "Reverso Squadra" na düsseldorfské nákupní třídě Königsalle strojí nadále 6 500 eur, a to přestože za ně obchodník od pondělí musí odvádět daň o 169 eur vyšší.
Není tedy divu, že si prodejci zatím na chybějící zákazníky nemohou stěžovat. "Frekvence zákazníků i ochota nakupovat jsou stejně tak vysoké, jako tomu bylo před Vánoci," míní Ute Cordova z řetězce s elektrozbožím.
Podle názoru Christiana Fronczaka, mluvčího Centrály svazu spotřebitelů (VZBV), pak v mnoha případech obchodníci navýšení daně z přidané hodnoty do cen zohlednili již v minulém roce.
Jeho domněnku ale německý statistický úřad nepotvrdil. V rámci svého pravidelného měsíčního průzkumu cen 44 různých skupin zboží registroval mimořádné zvýšení jen u několika výjimek, jako například u zboží drogistického a u cen ubytování.
Přesto jsou odborníci toho názoru, že navýšení cen časem přijde. Již v současné době totiž obchodníci mají relativně nízké marže a nemohli by proto zvýšení daně pokrýt sami.
"Tak levné jako tento týden to už v letošním roce ani v obchodech nebude," míní proto zástupci jednoho řetězce.
Svaz německého maloobchodu pak s mírným zvýšením cen počítá zhruba od února. "Na zákazníky firmy přesunou zhruba třetinu navýšené daně," míní šéf svazu Hubertus Pellengahr.