Podniky si na nedostatek lidí stěžují už delší dobu. A ani leden nevybočil z nastoleného trendu, když se míra nezaměstnanosti udržela těsně za hranicí šesti procent. Podle ministerstva práce a sociálních věcí nezaměstnanost v prvním měsíci roku stoupla na 6,1 procenta z šesti procent na konci loňska.

Na "trhu práce" je proto živo a obzvlášť na tom internetovém, kam vkládá své inzeráty stále více firem. Hladu po pracovní síle chce nově využít i slovenská společnost Profesia, která vstupuje na český trh se smělými plány - stát se jedním z lídrů trhu.

Na trhu s hledáním lidí se totiž rozhodně netočí malé peníze. "V rámci agenturního zaměstnávání společnosti přiznávají tržby převyšující šest miliard korun. Skutečné číslo však bude mnohem větší, protože většina agentur své příjmy nezveřejňuje," říká Luboš Rejchrt, prezident Asociace poskytovatelů personálních služeb. A špatně si nevedou ani weby s nabídkou práce.

Rozbití duopolu

"Podle našich odhadů se na personálních webech v České republice proinvestuje až 250 milionů korun ročně," vysvětluje Lucie Burianová ze společnosti Profesia důvod k expanzi na český trh.

Internetové hřiště však mezi sebou mají rozdělená velcí hráči. "Prim hraje LMC, které proslulo zejména díky serveru Jobs.cz a Sprace.cz od Seznamu," říká Mikuláš Procházka z personální agentury Grafton Recruitment.

Příchod "dravce", který má na slovenském trhu internetových portálů více než 96procentní podíl, však může český trh oživit. Podle expertů by navíc výrazně mohl zamávat i s cenami. "Jsem rád, že se tu objeví konkurence pro Jobs.cz, který si díky své dominantní pozici může v podstatě diktovat podmínky," říká Rejchrt.

Profesia chce sázet hlavně na své zkušenosti a know-how ze Slovenska. K tomu, aby se vryla do paměti tuzemských internetových uživatelů, jí má pomoci i silná mediální kampaň, která odstartuje příští měsíc.

"Jsme přesvědčeni, že prostor na trhu se pro zkušeného hráče, jakým jsme my, stále ještě najde," říká Burianová. Podle Rejchrta je jednou z východ Profesie i skutečnost, že by přes ni mohly české firmy hledat lidi také na slovenském trhu. To potvrzuje i sama Profesia. "Mnoho našich klientů působí současně v Česku i na Slovensku. Také nás přesvědčil rostoucí zájem Slováků o práci na českém trhu," říká Burianová

Lidí bez práce ještě ubude

Hledání prácechtivých Čechů je totiž stále náročnější. Ministerstvo práce sice potvrdilo, že počet lidí, kteří by mohli bezprostředně nastoupit do práce, oproti prosinci mírně vzrostl, ale pouze o jednu desetinu procenta. Bez práce je tak "jen" zhruba 340 tisíc osob. Nejtěžší je přitom tradičně sehnat nové síly do Prahy. Bez práce tam jsou pouhé 2,2 procenta lidí.

V lednu se počty pracujících obvykle snižují, protože se projevuje nástup zimy a ukončování pracovních smluv na dobu určitou na konci roku. Letos tento sezonní faktor takovou roli nehrál, což mohlo být podle analytiků způsobeno zkrácením sociálních dávek, které zvyšuje motivaci k práci. Sociální změny byly součástí vládní reformy veřejných financí.

I přesto bude i letos shánění zaměstnanců stále těžší. Vývoj na trhu práce by měl totiž pokračovat i ve zbytku letošního roku, ale ne takovým tempem jako v lednu, protože se očekává zpomalení růstu domácí ekonomiky. "V říjnu by nezaměstnanost měla dosáhnout pěti procent," říká analytik Raiffeisenbank Pavel Mertlík.

HN_080211_19p.jpg

Jak se vyvíjí nezaměstnanost v Česku

Související