Ostrá konkurence na pracovním trhu a nedostatek dělníků i kvalifikovaných lidí nutí firmy hledat další a další benefity k udržení svých zaměstnanců. Stravenky, týden dovolené navíc nebo příspěvky na penzijní pojištění dávno nestačí a pro zaměstnavatele jsou výhodnější nejrůznější výhody slevových poukázek s možností odpočtu daně.

I tak ale stojí firmu taková péče o zaměstnance kromě mzdových nákladů další miliony navíc. Například plzeňské strojírny Škoda Holding s téměř třemi tisíci zaměstnanci dají ročně 18 milionů do právě zavedeného systému Flexi Passů, které holdingu dodává stravenková společnost Sodexho. Každý škodovák bude dostávat čtvrtletně tři poukazy v hodnotě 400 korun, které může uplatnit při platbě za služby i zboží - v lékárnách, bazénech, fines centrech, cestovní kanceláři, kinech, jazykových kurzech a podobně.

"Alternativou je příspěvek na životní pojištění 500 korun měsíčně. Je to další z cest, jak chceme podpořit věrnost lidí k naší firmě," říká personální ředitel Škody Holding Josef Bernard.

Firma se tak snaží zabránit ochodu lidí ke konkurenci. I škodovka má zkušenost s náboráři sousedních podniků, kteří se letáky i osobně snaží lidi přetáhnout.

Nynější situaci na pracovním trhu i s ohledem na dál rostoucí nedostatek kvalifikovaných lidí do výroby tak označují personalisté za fatální problém. Zaměstnance je třeba si hýčkat, vzdělávat a ty schopné co nejdéle udržet.

"Pracovní trh je skutečně hodně konkurenční. Benefity jsou jednou z možností, jak si vlastní lidi udržet," potvrzuje mluvčí kolínské automobilky TPCA Matěj Matolín. Zdejší tři a půl tisíce zaměstnanců od loňska využívají systém tak zvané cafeterie. Tedy měsíčně přidělovaných bodů, které pak lze na speciální kartě v přepočtu jedna ku jedné na koruny využít k platbě za nejrůznější služby, včetně finančních, jako jsou hypotéky, životní nebo penzijní pojištění. TPCA také platí svým lidem formou trvalého příkazu část leasingu na koupi auta. Automobilka tak měsíčně celkem dává na přilepšení zaměstnancům ze svého 10 milionů korun.

Jsou ale i náklady, které jsou pro některé zaměstnavatele prakticky nezbytné. Plzeňský Yazaki, součást japonského výrobce kabelových svazků, provozuje na vlastní náklady 16 autobusových linek, kterými sváží zaměstnance z okolí až 40 kilometrů. Firmu se třemi tisíci lidmi přijde ročně tahle služba na třicet milionů. Bez toho by ale o spoustu zaměstnanců Yazaki přišla.

Trh stravenek - populární typ benefitů - už podle mluvčího společnosti Sodexho Radka Maršíka dál prakticky neroste, o to více nyní ale přibývá mezi klienty zájem o nejrůznější volnočasové benefity.

"Ty ročně přibývají řádově o sto procent. A dynamický růst čekáme také u finančních benefitů," říká Maršík.

To potvrzuje i Petr Čížek, ředitel společnosti Benefity, která je lídrem trhu elektronického systému poskytování benefitů - alternativy k papírovým poukázkám.

"Nejčastějším firemním příspěvkem stále zůstávají stravenky, ale firmy pak na druhém místě preferují daňově výhodné finanční benefity typu příspěvku na životní pojištění. Sami zaměstnanci ale dávají přednost spíš těm volnočasovým programům," říká Čížek.