Pochlubit se péčí o zdraví vlastních zaměstnanců už není pro firmy módou, ale nezbytností.
Propracovaný systém má například Česká rafinérská. Začíná pravidelnými preventivními lékařskými prohlídkami. Zaměstnanci mohou požádat i o psychologické poradenství. Dál firma přispívá na rehabilitaci nebo sportovní akce.
A celoročně pracovníci mohou využívat také specifické projekty na podporu zdraví: jak přestat kouřit, jak zhubnout, antistresový program, prevence osteoporózy (řídnutí kostí).

Evropa chce růst, ale stárne
Průkopníkem zájmu firem na zdraví zaměstnanců je v Česku automobilka Škoda Auto. Mechanici v mladoboleslavské firmě už před lety získali nárok na bezplatné očkování, rehabilitaci, mají v závodě vlastní polikliniku. Mateřský koncern Volkswagen přenesl z Německa na východ praxi, která v západní Evropě už zapustila kořeny.
"Ekonomická strategie Evropské komise do roku 2013 má jen jednu novou zásadní prioritu: Udržitelnost zdraví pracovní síly," potvrzuje analytik České spořitelny Petr Zahradník.
Překlad z "bruselštiny": Evropa stárne, starší lidé tedy musí být ještě déle ekonomicky činní. A když mají přispívat k ekonomickému růstu unie, musí být zdraví. "Firemní péče o lidi se zdála módní novinkou, ale jednoznačně jde o trvalý trend," dodává Zahradník.
České firmy mají navíc specifický důvod, proč se zdraví svých lidí intenzívně věnovat. Od ledna 2007 budou platit první dva týdny nemocenskou samy - ta nepůjde jako dosud z pojištění. Toho se většina podnikatelů obává.
"Máme se přece starat o lidi na pracovišti a platit jim za práci - a ne kontrolovat, jestli leží v posteli a vyplácet jim nemocenskou," říká ve shodě s řadou podnikatelů personální ředitel plzeňské firmy Škoda Steel Zdeněk Prosek.

Hitem jsou "zdravenky"
Stále sílící snaha firem omezit "marodění" zaměstnanců ovšem zároveň nabízí velkou šanci podnikatelům, kteří se péčí o zdraví živí.
Stále roste trh s vitamíny a doplňky zdravé výživy. I díky celkovému zájmu lidí o zdravější život hlásí přední firma oboru Walmark meziroční růsty obratu o čtvrtinu. Tržby farmaceutické divize Walmarku tak loni už dosáhly 2,2 miliardy korun. "Prostor pro růst tu přitom pořád je. U nás je spotřeba zdravých doplňků výživy asi třetinová ve srovnání se Spojenými státy, kde přitom pořád roste," říká mluvčí firmy Kateřina Ondřejková.
Celý český trh s léčivými doplňky stravy, jež firmy zaměstnancům hradí velmi často, má hodnotu kolem čtyř miliard a ročně roste o patnáct procent.
Daří se i farmaceutické jedničce Zentivě. Roční prodej nejúspěšnějšího multivitamínu Calibrum se od roku 1999 zdesateronásobil.
"Boom" zažívají i fitness a wellness centra. Zájem pražských firem o pořizování těchto takzvaných benefitů pro zaměstnance roste. "Většinou dávají svým pracovníkům poukázky, nebo jim určí limit, nejčastěji 500 korun měsíčně," potvrzuje Žaneta Badlíková, ředitelka firmy Active Wellness, která poskytuje cvičení i relaxaci pro zdravý životní styl.
Daří se rovněž firmám, poskytujícím takzvané stravenky. Stále častěji mají totiž podniky zájem také o "zdravenky" - poukázky, za něž si zaměstnanci mohou pořídit léky nebo lázeňské programy.
"Poptávka po těchto poukázkách Vital Pass nyní roste skokem, řádově o milióny korun měsíčně," potvrzuje marketingový ředitel společnosti Sodexho Pass Daniel Čapek.

Jak investují české firmy do zdraví svých zaměstnanců