Problémem je vysoká variabilnost podnikání, která stěžuje studium problémů v oblasti reklamy a médií pro firmy, jejichž obrat se nepohybuje v miliardách korun a jejichž výrobky či služby se neprodávají v každém supermarketu.
Přesto je i pro menší firmy či živnostníky reklamní působení na zákazníky důležité - oproti nadnárodním koncernům nebo velkovýrobcům je pro ně vhodné se zaměřit spíše na lokální úroveň. K tomu mohou sloužit jak regionální tiskoviny, letáky, tak třeba i místní rozhlasové stanice.
Podporu segmentu malých a středních podniků podporuje cíleně i Brusel - v oblasti reklamy jde o program Intermedia v rámci programu Leonardo da Vinci.
Cílem tohoto intermediálního projektu, jehož koordinátorem byla v Česku ostravská společnost Free Art Records, bylo seznámit manažery takových firem se základními poznatky v oblasti reklamy a médií tak, aby mohlo dojít k plodné spolupráci mezi menšími podniky a specialisty v reklamě.
Společnosti z pěti členských zemí Evropské unie se podílely na vzniku multimediální školící platformy, která poskytuje malým a středním podnikatelským subjektům základní "rukověť" pro úspěšnou realizaci reklamních kampaní v médiích. K dispozici uživatelům jsou výsledky projektu právě nyní.
Jen v ČR se vloni v médiích objevila reklama více než 26 tisíc subjektů. V hrubých číslech to znamenalo přes 43 miliard investovaných korun. Více než tři čtvrtiny však pocházejí od pouhých tří stovek největších inzerentů. Mezi nimi se mikro, malé a střední společnosti prakticky neobjevují.
"Malé a středně velké společnosti se na reklamu a mediální trh často dívají s nedůvěrou," říká expert ARBO Media Štěpán Wolde. Odstranění této bariéry považuje za velký přínos programu. Právě pro tyto "negigantické" společnosti je totiž správná a efektivní komerční komunikace jedním z předpokladů prosperity. Právě podpora těchto firem v proniknutí k zásadám reklamy a využití médií se stala hlavním motivem a zadáním projektu Intermedia.
Základním cílem projektu Intermedia se tak stalo vytvoření školícího programu, který by vedle nezbytně nutných teoretických základů obsahoval i praktické zkušenosti malých a středních společností v Česku, Rakousku, Španělsku, Řecku a Portugalsku.
Konečným produktem projektu Intermedia je školící CD-ROM v šesti jazykových verzích. "Naším úkolem bylo především zajistit, aby projektové výstupy byly využitelné pro malé a střední podniky stejně jako pro studenty a pedagogy marketingově orientovaných předmětů na specializovaných středních i vysokých školách. Zda se to podařilo, musí posoudit především zástupci těchto cílových skupin," tvrdí koordinátor projektu Tomáš Sokolovský z Free Art Records.
Například sekce Průzkum obsahuje shrnutí sondy provedené mezi malými a středními podnikatelskými subjekty v pěti zúčastněných zemích na začátku projektu. Je obrazem zkušeností, znalostí a představ těchto subjektů v dané oblasti. Odhaluje i určitá národní specifika, která by zahraniční inzerent měl v dané zemi respektovat.