/Od našeho zpravodaje/

Čeští bojovníci proti vysokým bankovním poplatkům získají mocného spojence - Evropskou komisi. Ta včera zahájila další fázi tažení za ochranu spotřebitele. To jí má mimo jiné pomoci dokázat, že Evropská unie dělá něco pro své obyvatele, a zvýšit její popularitu.

V hledáčku se tentokrát ocitly především banky. Komise je podezírá, že pomocí poplatků "odírají" zákazníky. Včera proto zahájila vyšetřování, které to má potvrdit nebo vyvrátit. "Zahajujeme cílené vyšetřování transparentnosti poplatků, možnosti porovnání nabídek a mobility zákazníků v sektoru finančních služeb," prohlásila eurokomisařka pro ochranu spotřebitele, Bulharka Meglena Kuneva.

Podle ní se poplatky za shodné bankovní služby v různých zemích EU výrazně liší. Například spravování běžného účtu je v některých zemích zdarma, jinde stojí až 80 eur (2000 korun) ročně. Velká část obyvatel EU tvrdí, že přejít k jiné bance je velice obtížné, a nedokáže ani jednoduše porovnat cenu nabízených služeb.

Kuneva chce nyní zjistit, jestli banky záměrně zákazníky matou. Zatím neplánuje, že by na základě analýzy zakročila proti bankám nějakým zákonem. Pokud ale zjistí, že se některé z nich chovají neeticky, chce je veřejně vyjmenovat a zostudit.

Stejný osud čeká i výrobce a obchodníky, kteří si v některých zemích EU účtují za stejné zboží výrazně vyšší ceny. Brusel bude od nynějška sledovat maloobchodní ceny 500 druhů zboží - od mobilních telefonů přes CD až po knihy - ve všech 27 členských zemích unie. Vezme prý v potaz odlišné daňové systémy a další faktory, které mohou cenu ovlivnit. Ale pokud zjistí, že některé firmy nadsazují cenu neopodstatněně, také je bude veřejně pranýřovat.Tažení komise neuniknou ani telekomunikační firmy. Těm Brusel už loni nařídil snížit ceny za mezinárodní roaming. Na takzvaný eurotarif přešlo podle komise od léta 70 % evropských zákazníků. "Proč se za telefonování pomocí pevné linky platí v Belgii o 20 % víc než v Nizozemsku? Možná kvůli daním, možná ne. Chceme to zjistit," prohlásila Kuneva.

Nová strategie má za cíl strhat bariéry, které stále existují na jednotném evropském trhu, a posílit přeshraniční konkurenci.