Depozitní certifikáty otevírají Američanům cizí trhy

Majitelé akcií automobilek měli vloni dramaticky odlišné výsledky. Firma General Motors ztratila 51 procent ze svojí hodnoty. Kdo naopak na začátku roku koupil americké depozitní certifikáty (ADR) na akcie korejské Toyoty, vydělal téměř 28 procent.
Popularita ADR evropských, asijských či jihoamerických společností tak ve Spojených státech neustále roste, napsal list International Herald Tribune. Podle údajů Bank of New York vloni poprvé objem obchodů i celkový objem všech depozitních certifikátů přesáhly hranici biliónu dolarů.
Banky často nakupují akcie společností, které se na domácím trhu neobchodují. Na ně pak vydají depozitní certifikáty (buď "americké", nebo "globální"). S těmi mohou domácí investoři obchodovat mnohem snadněji, než kdyby se snažili nakoupit akcie například v Brazílii.
Firmy, které chtějí nabídnout ADR na amerických burzách, navíc musí splňovat tamní účetní předpisy.
Vedle velkých institucí se proto o ně čím dál více zajímají i běžní Američané.
Nyní se ve Spojených státech obchoduje více než tisíc těchto certifikátů na akcie společností z třiasedmdesáti zemí. Jsou mezi nimi globální značky jako Nokia či Sony, ale i "exotické" firmy jako čínská internetová společnost Netease.com.
Nákup ADR je jedním ze způsobů, jak se dostat k zajímavým výnosům, které mohou firmy z rozvíjejících se trhů nabídnout.
Zbývá vyřešit jedinou otázku - kterou firmu vybrat. Tak třeba analytická společnost Morningstar věří firmám Mittal Steel a France Télécom. Dobrou koupí má být i společnost Allied Irish Banks, která těží z růstu irské ekonomiky. Jiní Američané zase sázejí na Japonsko, jehož ekonomika začíná ožívat. Zájem je i o energetické a těžební společnosti - třeba BP, Total či Rio Tinto, upozorňují analytici firmy State Street Global Advisors.