Obchodníci z České rafinérské odložili loni v září kostýmky a saka a ve své pracovní době vymalovali a uklidili prostory charitativní organizace, jež pomáhá lidem s autismem. Přidali se tak ke stoupajícímu počtu pracovníků, které velké firmy poskytují charitativním organizacím.

Zaměstnanec si tak odpočine od své každodenní činnosti, pomůže dobré věci a firma mu zaplatí, jako by byl na pracovišti. Zatímco předloni se programu takzvaného firemního dobrovolnictví, ze kterého neplyne žádná daňová úleva, zúčastnilo v Česku 310 dobrovolníků ze dvou firem, loni jich bylo už 1200, a to z devíti podniků.

"Průkopníky těchto aktivit byly zpočátku hlavně velké nadnárodní firmy se zahraničními vlastníky, nyní se ale stávají oblíbené napříč všemi typy firem," říká Klára Šplíchalová z Fóra dárců, jež firmám doporučuje neziskové organizace, které potřebují pomoc.

Loni tak své zaměstnance vyslaly na akce třeba T-Mobile, Česká spořitelna, Staropramen nebo auditorské společnosti KPMG a Ernst&Young. Lidé pracující v kancelářských profesích vidí v dobrovolnické činnosti možnost odreagování, personalisté zase ušetří za nákladné akce na podporu týmového ducha. Ubývá také zaměstnanců, kterým princip dobrovolnictví až příliš připomíná neslavné socialistické akce "Z".

"Z reakcí dobrovolníků i zástupců neziskových organizací je zřejmé, že toto vůbec neřeší. Důkazem toho je i fakt, že řada dobrovolníků, kteří nejprve pracují pro charitu díky svému zaměstnavateli, v tom pokračuje i ve svém volném čase," vysvětluje Šplíchalová.

Mezi nejoblíbenější dobrovolnické aktivity manažerů patří práce v přírodě: sázení stromků či úklidy parků. "Vloni v říjnu strávilo patnáct členů nejvyššího vedení celé odpoledne mýcením husté trávy, kácením starých keřů a výsadbou nových ovocných stromů v Prokopském údolí," říká Michaela Trýznová z Pivovarů Staropramen.

Mezi dobrovolníky se ale prosazují i dřív méně obvyklé druhy činností, jako je například předčítání seniorům nebo hry s dětmi ve specializovaných centrech.

Neziskové organizace ale mají také často zájem o takzvanou službu "pro bono", kdy požádají firmu o bezplatné poskytnutí jejích služeb.

"Neziskovky, se kterými spolupracujeme, projevily zájem například o právní konzultace a služby v oblasti informačních technologií," říká Kristýna Havligerová z České spořitelny.

Počet firem, které by své zaměstnance rády zapojily do dobrovolnických aktivit, stále stoupá. Nedávno poslala zaměstnancům dotazníky, zda mají o tento druh charity zájem, například ČSOB a Poštovní spořitelna. Jestliže se najde dostatek zájemců, banka plánuje spustit dobrovolnický program na přelomu prvního a druhého čtvrtletí letošního roku.

Na Západě je obvyklé, že jsou uchazeči o zaměstnání vybíráni mimo jiné na základě toho, zda se angažují jako dobrovolníci. To zatím firmy v Česku nepraktikují.

HN_080130_16c.gif