Senát má dnes rozhodovat o tom, zda čeští zákazníci přestanou být již brzy terčem neférové reklamy ze strany obchodníků. Senátoři totiž budou schvalovat novelu zákona o ochraně spotřebitele, která zakazuje například lákání na zaručené výhry, pořádání fiktivních zájezdů, pyramidové hry nebo předstírání před zákazníky, že firma bankrotuje.

Podle senátora Jaroslava Kubery (ODS) není důvod, proč by novela neměla být schválena. Platit by měla nejspíš od léta. Novela, kterou Česko musí přijmout, aby vyhovělo směrnici Evropské komise, přesně vymezuje termíny nekalé, klamavé a agresivní reklamy.

Zázraky dostanou stop

Novela například zakazuje prodejcům nepravdivě tvrdit, že jejich výrobky nebo služby umějí vyléčit nějakou nemoc, poruchu nebo postižení. Na podobné inzeráty v Česku naletí každoročně desítky lidí, zejména v důchodovém věku. "Zažila jsem případ, kdy podomní prodejci prodávali po republice "zázračný" přístroj za sedmadvacet tisíc korun, který léčil veškeré zdravotní neduhy. Od chřipky až po rakovinu," vzpomínala Ivana Picková, předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů. Důvěřivost českých zákazníků je někdy opravdu bezbřehá. Podle průzkumu agentury STEM/MARK věřila téměř stovka z pěti set oslovených respondentů nabídce nízkonákladových aerolinek, že do Londýna poletí opravdu za korunu.

I když na postih klamavé reklamy myslí obchodní zákoník, podle odborníků rozšíří novela možnosti ochrany spotřebitelů. "Zadavatelé reklamy budou muset novelu respektovat," vyjádřil se Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace. Objevují se ale i názory, že novela přišla pět minut po dvanácté. "V nadnárodních společnostech už dávno fungují samoregulační mechanismy, které zabraňují excesům v této oblasti," vysvětlil Daniel Köppl, šéfredaktor časopisu Marketing & Média.

K dětem se nemluví

Ve chvíli, kdy novela začne platit, zmizí z televize a tisku reklamy nabádající děti, aby si koupily inzerovanou sladkost či hračku nebo aby přesvědčily ke koupi rodiče. Reklama, jejíž cílovou skupinou jsou děti, je v současnosti regulována zákonem o reklamě a v Etickém kodexu Rady pro reklamu. Schválením novely se ale zlepší možnost udělování sankcí. Ty budou moci v závislosti na provinění odlehčit peněžence hříšníka v řádu milionů korun.

080117-18.jpg