České dráhy čeká další zásadní změna: Vláda včera pověřila ministra dopravy, aby připravil vyčlenění osobní dopravy do samostatné společnosti. Po loňském oddělení ziskového železničního carga si tak kabinet chce posvítit i na stále ztrátovou osobní přepravu.

"Vydělením osobní dopravy dojde k racionalizaci jejího financování," prohlásil včera premiér Mirek Topolánek.

Otázkou však je, jak "porcování" státních drah - z nichž se vedle carga už oddělily například dceřiné firmy ČD Travel, RailReklam nebo ČD Reality, dopadne na ceny jízdného. Nákladní úsek totiž donedávna několika sty miliony korun dotoval právě osobní přepravu. Jenomže přelévaní peněz definitivně skončilo.

Porostou dotace?

Na osobní dopravě dráhy podle odhadů prodělávají téměř dvě miliardy korun ročně. A to přesto, že vedle přelévání zisku z carga jim ztráty na prodělečných tratích zčásti doplácí jak stát, tak kraje. Letos na to má jít od státu zhruba 3,5 miliardy korun, od krajů pak asi 4,7 miliardy korun.

"Na vlaky vyšší kvality ale žádné dotace nemáme. Jednáme proto se státem, aby se také staly součástí regionální dopravní obslužnosti a byly dotovány rovněž," říká mluvčí státního podniku Ondřej Kubala. Mluvčí ministerstva Karel Hanzelka tento požadavek zatím komentovat nechce. Hejtmani jej ovšem považují za absurdní.

"Byli bychom jednoznačně proti," shodují se například jihočeský hejtman Jan Zahradník s náměstkem hejtmana Královéhradeckého kraje Rostislavem Všetečkou.

Konec nejasností

Samotné změny na dráze a chystané osamostatnění osobní dopravy experti vítají. "Je to první krok k připuštění konkurence do naší železniční přepravy," řekl analytik firmy Cyrrus Karel Potměšil. Dosud totiž podle něj dráhy mohly skutečné výsledky osobní přepravy zkreslovat. Když se pak účastnily s drobnými konkurenty soutěže o nějakou dotovanou trať, mohly nabízet až dumpingové ceny.

"Oddělit nákladní a osobní dopravu i další služby je správný model," souhlasí i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Osobní železniční doprava bude podle něj do budoucna efektivnější a perspektivnější: "Silniční přepravu zatíží mýto či zvýšená daň pro autobusy, jež nesplní ekologické normy." Moos dodává, že na restrukturalizaci drah musí navázat správný byznysplán s cílem získat zákazníka. "Přijde i konkurence zahraničních přepravců," varuje.

Ministr dopravy Aleš Řebíček zatím podrobnosti nového plánu na osamostatnění osobní dopravy neupřesnil: "Dostali jsme od vlády úkol vypracovat do podzimu filozofii restrukturalizace. Samostatná firma pro osobní dopravu má vzniknout až v roce 2010," řekl.