Během loňského roku se v Česku rekordně zvýšil počet ojetých vozů, které si lidé přivezli z ciziny. Dovezených ojetin lidé na dopravních inspektorátech loni zaregistrovali přesně 212 869, tedy o 16,2 procenta víc než o rok dříve.

Téměř třetina nově registrovaných ojetin však sjela z výrobní linky před více než deseti lety, pět procent jich opustilo brány továren dokonce před patnácti a více lety. Důvodem je zejména uvolnění dovozů v polovině roku 2006, odkdy je k nám možné dovážet prakticky jakkoliv staré auto. Nabídku starých a neekologických aut z Německa navíc nejspíš ještě zvýší tamější nedávný zákaz jejich vjezdu do center měst.

"Prosazování nějakého omezení stáří dovážených vozidel by teď k ničemu nevedlo. Tehdy jsme Evropské unii couvli na její požadavky a zpátky to půjde těžko," řekl tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Tehdejší právní úprava omezovala stáří dovážených vozů na maximálně osm let s platnými emisemi Euro II. K úplnému uvolnění dovozů došlo v rámci Nařízení o volném pohybu zboží.

S velkým zájmem lidí o ojetá auta ze zahraničí se potýká i největší tuzemská automobilka Škoda Auto. Nechystá kvůli tomu snížení cen nových vozů? "Budeme se snažit nabízet auta s rozumným poměrem ceny a užitné hodnoty. Jejich pořízení chceme ještě víc zpřístupnit nabídkou výhodného financování na leasing či úvěr," řekl mluvčí Škody Evžen Krauskopf.

Autobazary mají žně

Ojeté vozy jsou v kurzu i v bazarech, kde ale stoupá nabídka vozů dovezených do Česka jako nových. Podle tiskového mluvčího firmy AAA Auto Milana Smutného registroval tento autobazar loni největší zájem o vozy nižší střední třídy, průměrného stáří okolo pěti let. Zákazníci byli nejčastěji ochotni vydat z peněženky částku v rozpětí od 150 do 200 tisíc korun.

"České silnice se pomalu mění v přehlídku veteránů. Soustřeďujeme se proto na dovoz aut starých průměrně 3,5 roku. Podle mého názoru by maximální hranice věku dovezeného auta měla být osm let," tvrdil Milan Smutný.

Stoupá i prodej nových aut

Zatímco předloni si zákazníci autosalonů zaregistrovali téměř 124 tisíce osobních vozů, loni jich bylo o 8,5 tisíce víc. Nejoblíbenější značkou na domácím trhu zůstává škodovka s 49 tisíci nově registrovanými vozy. Loni však prodala na domácím trhu o téměř tři tisíce aut méně a její podíl na trhu činí 37 procent. Na druhém místě se s šesti procenty umístila značka Ford, třetí místo patří Renaultu a "bramborovou medaili" dostal Volkswagen.

Češi zůstávají věrní malým vozům. Jejich největším favoritem zůstala z předloňska Škoda Fabia, následovaná (také stejně jako předloni) Škodou Octavia. Na třetím místě se loni objevil Ford Fusion, za ním pak relativně v těsném závěsu Toyota Yaris, Peugeot 207 či Renault Thalia.

Letos poprvé se podle Svazu dovozců automobilů na růstu prodejů osobních aut podílely více domácnosti než firmy. Majitelé firem stále více využívají daňové zvýhodnění u kategorie lehkých užitkových vozidel, ve které jsou téměř všechny vozy opatřeny ochrannou mřížkou. Do této kategorie spadají vozy bez ohledu na svou cenu či luxusní vybavení.

 

080109-18.jpg

Vývoj automobilového trhu v České republice