Očekáváme hlavně progresívní technologická řešení

Mezinárodní strojírenský veletrh (MSV) je vlajkovou lodí Veletrhů Brno, největší tuzemské výstavní firmy.
"V exponátové nabídce letos očekáváme výjimečné zastoupení novinek a progresívních technologických řešení českých i zahraničních výrobců," říká obchodní ředitel Veletrhů Brno Jiří Rousek.

HN: Jak si stojí strojírenský veletrh v Brně ve srovnání s konkurenčními akcemi v Evropě?
V regionu střední a východní Evropy je jednoznačně největším průmyslovým veletrhem a v podstatě nemá konkurenci. Ve srovnání s veletrhy pořádanými v západní Evropě, které jsou většinou úžeji specializované, má širší oborový záběr. Tradiční název Mezinárodní strojírenský veletrh totiž zdaleka nevystihuje celou náplň tohoto rozsáhlého projektu. Dnes je MSV technologický veletrh zaměřený na klíčové průmyslové obory. Přibližně třetina vystavovatelů se v posledních letech prezentuje v elektrotechnických oborech, poměrně silně je zastoupen také průmysl plastů, energetika, informační technologie a další obory.

HN: Není v éře internetu a videotelefonů koncept veletrhu zastaralý?
To rozhodně ne. I v Německu, které má nejsilnější veletržní průmysl na světě a potýká se s recesí, zaznamenala v posledních letech řada akcí zvýšený zájem. Jiné naopak stagnují nebo ztrácejí na významu, ale tak to chodí všude. Účast vystavovatelů ovlivňuje celá řada faktorů a velmi záleží na konkrétním odboru. Pro velkou část firem jsou veletrhy jako komplexní marketinkový nástroj stále velmi přitažlivé. Internet ani jiné médium nemůže nahradit přímý kontakt jak s výrobkem, tak především s potenciálním obchodním partnerem. Pro málokterou firmu je totiž přijatelné uzavírat kontrakty přes internet, zvlášť když se jedná významnější průmyslové zakázky, o jaké jde v případě MSV.

HN: Mění se význam veletrhu, pokud jde o uzavírání obchodů?
Veletrh je dlouhodobá investice a vystavovatelé většinou neočekávají, že by se okamžitě vrátila v podobě uzavřených obchodů. Na druhé straně víme, že se kontrakty na veletrzích podepisují. Sjednávání významnějšího kontraktu je totiž poměrně složitou záležitostí, která se do pěti dnů dá jen těžko vměstnat. Častějším případem je, že veletrh umožní první kontakt obou firem a osobní setkání odpovědných manažerů, které je pro další vývoj jednání velmi důležité.

HN: Čím je veletrh podle vašeho názoru zajímavý pro zahraniční vystavovatele?
Český trh s pozitivním vývojem ekonomiky a silným průmyslem je pro zahraniční firmy nepochybně velmi atraktivní sám o sobě. Druhým momentem je příznivá geografická poloha Brna a vysoká prestiž MSV, která je zárukou početné zahraniční klientely. Vystavovatel tady může oslovit zákazníky i z těch zemí, kde veletrh podobného významu nemají.

HN: Přijedou byznysmeni z východních zemí, čeká se návštěva například z Číny?
Čínské průmyslové firmy patří k tradičním vystavovatelům. Expozice připravuje rovněž Jižní Korea, která svou účast letos významně posílila, a poprvé také Indie. Ve zvýšené míře se objevují i firmy z dalších vzdálených zemí jako Hongkong, Tchaj-wan nebo Jihoafrická republika. Pro obchodníky z jihovýchodní Asie je veletrh zajímavý každý rok a určitě mezi návštěvníky nebudou chybět ani letos.