Do letišť v krajích jde miliarda a půl


Na brněnském mezinárodním letišti včera začala stavba odbavovací haly za téměř dvě stě čtyřicet miliónů korun.
Letiště v Brně není přitom jediným regionálním airportem, do něhož jeho vlastníci, kterými jsou kraje, budou investovat stovky miliónů korun.
Pro kraje je to přitom nutnost - letiště musí projít zásadní proměnou především proto, aby splnila všechny požadavky Evropské unie na provoz mezinárodních letišť. Nová odbavovací hala tak vyroste také v Ostravě, Karlových Varech a na dalším tuzemském letišti s mezinárodním provozem - v Pardubicích. Celkové náklady vložené do regionálních letišť se tak odhadují na půldruhé miliardy korun.

Peníze z úvěru od EIB

Jihomoravský kraj získal podstatnou částku na stavbu nové odbavovací haly - přes sto třicet miliónů korun - z úvěru od Evropské investiční banky (EIB). Z fondů EU půjde na výstavbu padesát jedna miliónů, zbytek zaplatí kraj.
Terminál postaví brněnské společnosti Kaláb a Přemysl Veselý, stavební a inženýrská činnost. Tyto společnosti nabídly nejnižší cenu. Jihomoravský hejtman Stanislav Juránek uvedl, že nový terminál musí být postavený už do konce příštího roku.
"Od začátku roku 2007 bude letiště v Brně vyhovovat požadavkům Evropské unie, kromě bezpečnostních opatření bude nový terminál odpovídat i Schnengenské úmluvě. Terminály budou rozděleny do dvou režimů odbavování, a to pro občany Evropské unie, a pro ostatní cizince," uvedl Juránek.

Další haly i terminály

Po dostavení terminálu bude podle hejtmana nutné přikročit i ke zlepšení dopravní infrastruktury. "Areál letiště se musí propojit jak s železnicí, tak i s nedalekou dálnicí," uvedl Juránek. Budování dopravních staveb je ale podle něj otázkou příštích let.
Více než sto šedesát miliónů korun chce do jara 2006 utratit při výstavbě nové odbavovací haly také Moravskoslezský kraj na letišti v Mošnově. Na výstavbu haly získal kraj z fondů Evropské unie téměř padesát miliónů korun, zbytek pokryje z vlastního rozpočtu.
Nová odbavovací hala vyroste také na letišti Olšová Vrata u Karlových Varů, kraj bude do její výstavby investovat přes osmdesát pět a půl miliónu korun.
I v tomto případě počítá region s penězi z Bruselu. Další desítky miliónů korun chce Karlovarský kraj investovat do úprav vzletové a přistávací dráhy a výměny zabezpečovacího a světelného vybavení letiště.
Nový terminál má vyrůst také na letišti v Pardubicích, kde už část armádních pozemků pod letištěm získalo město. Investice přitom zástupci společnosti East Bohemian Airport, která civilní letiště v Pardubicích provozuje, odhadují na asi jednu miliardu korun.
"Nejde jenom o nový terminál, musí se také zřídit přístupové cesty, rozšířit stanoviště letounů a vystavět další provozní budovy," řekl pro agenturu ČTK ředitel společnosti Jan Andrlík.

Cestujících rychle přibývá

Kraje získaly letiště v Brně, Ostravě a Karlových Varech před rokem. Od té doby odlétá z těchto letišť stále více lidí, počet cestujících roste velmi rychle. Kromě charterových letů k tomu přispívají nové pravidelné linky.
Z Ostravy tak nyní mohou cestující využít pravidelné letecké spojení do Prahy a od května také do Mnichova.
Z Brna zase největší evropský nízkonákladový přepravce, irská společnost Ryanair, zajišťuje spojení mezi největším moravským městem a Londýnem. Od konce března už využilo spojení s britskou metropolí přes padesát tisíc lidí.
Od listopadu navíc budou z tuřanského letiště lidé cestovat letadly společnosti Cirrus do Mnichova. Jen za prvních osm měsíců tohoto roku odbavilo letiště v Brně přes 213 000 cestujících, což je o sedmdesát dva procent více než za stejné období loni. Vedení kraje a letiště navíc jedná o zřízení dalších pravidelných linek do Itálie a na Ukrajinu.

V Pardubicích sto tisíc lidí

Také v Karlových Varech roste počet odbavených cestujících, minulý rok jich tu bylo odbaveno o padesát procent více než v předchozím roce. Z Karlových Varů celkem odletělo přes třicet osm tisíc lidí.
"Po kompletní rekonstrukci a dostavbě nové haly pro odbavování bychom chtěli zvýšit po roce 2007 počet ročně odbavených lidí až na šedesát tisíc," uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jan Zborník.
Pardubické letiště do konce srpna letošního roku využilo na čtyřicet tisíc cestujících, tři čtvrtiny z tohoto počtu přitom tvoří Rusové. Kapacita civilního pardubického letiště má postupně přesáhnout sto tisíc cestujících ročně.

Investice do regionálních letišť

Brno-Tuřany:
237 miliónů korun do nové odbavovací haly
Na investici se podílejí Evropská investiční banka, fondy EU, krajský rozpočet
Ostrava-Mošnov:
160 miliónů korun do nové odbavovací haly
Na investici se podílejí kraj a fondy EU
Karlovy Vary-Olšová Vrata:
85,5 miliónu korun do nové odbavovací haly
110 miliónů korun do úprav vzletových a přistávacích drah
Investice je financovaná z rozpočtu kraje a fondů EU
Pardubice:
Přibližně 1 miliarda korun do výstavby nového terminálu
Jedná se s možnými investory
Zdroj: letiště, kraje