Největší letecké sdružení na světě, uskupení Star Alliance, se včera oficiálně rozrostlo o dva nové členy, bývalé státní aerolinie Air China a společnost Shanghai Airlines. Sdružení, které založila německá jednička Lufthansa, tím posílí své aktivity v Asii, kde dosud nemělo tak silné postavení.

Asie, a především Čína, je přitom odborníky považována za velmi lukrativní trh, proto se dle jejich názoru Star Alliance o obě firmy tolik ucházela. Hlavními letišti pro Shanghai Airlines a Air China je Šanghaj a Peking, což pro sdružení znamená velkou výhodu. Odtud totiž mohou obsluhovat velký vnitrozemní trh.

"S našimi novými partnery máme pro čínský trh jasnou strategii," řekl Jaan Albrecht, šéf Star Alliance. Jejich vstup do aliance je podle jeho názoru opravdovým krokem pro budoucí rozvoj čínského letectví.

O tom, že Čína bude pro leteckou dopravu hrát důležitou roli, je přesvědčen také Li Ťia-siang, prezident Air China. Díky kooperaci, kterou firmy testují již rok, tak podle něj letos jeho firma poprvé na spojení do Evropy vydělá. Důležitá je expanze také pro Shanghai Airlines. "Členství nám umožní přístup k mezinárodnímu trhu a zvedne úroveň našich služeb a managementu na mezinárodní standard," dodal jeho kolega Čou Čch', šéf firmy. Rok před zahájením olympijských her v Pekingu se ale do mezinárodních aliancí hrne i konkurence. China Southern se již minulý týden stala prvním čínským členem SkyTeamu, ve které jsou členem také České aerolinie. Toto sdružení má celkem 11 členů, Star Alliance jich teď má o osm více. Rozšiřování ale bude pokračovat, jedním z dalších kandidátů na vstup do aliance s Lufthansou je například firma Air India. "Rozhodnutí o tom by mohlo padnout ještě v prosinci," míní šéf Lufthansy Wolfgang Mayrhuber.