Kraje mají obavy z vládních dotací


Hejtmani vesměs vítají, že v příštích letech přijdou do krajů stomiliardové evropské investice do dálnic, silnic i železničních koridorů. Příslib ze žofínského projevu premiéra Jiřího Paroubka přesto hodnotí se skepsí. Vadí jim, že vláda chce dostat regionální dotace z Bruselu pod vlastní kontrolu. A pražští úředníci nemají ve zvyku dopravní stavby s krajskými samosprávami konzultovat.
"V tom, jak se budou rozdělovat peníze ze strukturálních fondů, se s premiérem neshodneme," říká Stanislav Juránek (KDU-ČSL) z jižní Moravy, který jako jediný z hejtmanů není členem ODS. Kraje se podle něho proto připravují, aby o dotacích mohly jednat přímo s Bruselem.
Další pochybnosti budí premiérův plán financovat veřejné stavby v krajích pomocí projektů veřejně-soukromého partnerství (PPP).
Moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský upozorňuje, že privátní investoři vstoupí pouze tam, kde budou mít naději na zisk. "Možnosti nejsou velké, viděl bych je při modernizaci letišť nebo výstavbě některých velkých čističek odpadních vod," říká.
Celá akce s PPP není podle krajských samospráv připravena: "Bez řádné legislativy jsou tyto projekty odsouzeny do prapodivných akcí typu dálnice do Ostravy," říká Jiří Šulc z Ústeckého kraje. Výstavbu D47, zadanou izraelské firmě, zrušila v roce 2002 Špidlova vláda.
Premiér Paroubek slíbil, že zákon o PPP vláda přednostně projedná. Není jisté, jestli to stihne do 20. července. Do té doby musí být odeslány zákony sněmovně, aby je poslanci projednali už v srpnu.
Na dosud neschváleném zákoně o neziskových bytových společnostech závisí také další plán vládních investic do bytové výstavby.
Většina hejtmanů, které HN oslovily, přitom považuje veřejné investice do výstavby bytů za předčasné. "Prioritou musí být uvolnění regulovaného nájemného. Teprve v okamžiku, kdy se trh s byty otevře a pročistí, bude jasné, jaká je reálná potřeba," myslí si Petr Bendl (ODS) ze středních Čech.
Ani Paroubkovy sliby, že přivede do Česka silné nadnárodní firmy, nezískaly všechny hejtmany. "Velkým firmám se nebráníme, myslím však, že by nám vyhovovalo více středních firem, které by byly z různých oborů," míní liberecký hejtman Petr Skokan. Podobně to vidí většina jeho českých kolegů. Výjimkou je ústecký Jiří Šulc, který spolu s moravskými hejtmany státní pomoc při hledání velkého investora naopak vyžaduje. Hejtmani mají důvod, proč každou státní intervenci ostražitě sledují: "Obce, města a kraje státní dotace odmítají, protože pak s nimi stát manipuluje. Společně žádáme, aby byly plošně rozpuštěny do místních rozpočtů," vyzývá Skokan.
Opatrnost samospráv vzrostla s dalším dějstvím zdravotnické války. Poslanci ČSSD ve spolupráci s komunisty chtěli prosadit zákon, který by umožnil zestátnit krajské nemocnice. Jeho přijetí zabránili minulý pátek lidovci, když upozornili, že je protiústavní. ČSSD však novou verzi zákona předloží rovněž na srpnové schůzi.

Tři premiérovy sliby pro místní politiku

Výstavba dálnic
Z evropských fondů půjdou stovky miliard na dálnice, silnice a železniční koridory. Další peníze přinesou projekty veřejně-soukromého partnerství (PPP).
Výstavba Bytů
Nové zákony umožní stavět obecní, družstevní, podnikové i krajské byty pomocí masívních státních dotací.
Podpora investorů
Vláda se zaměří na jednání s velkými nadnárodními společnostmi, aby následovaly investici Toyoty u Kolína.
Zdroj: projev premiéra na žofínském fóru