"Za poslední roky udělalo Rusko obrovský pokrok. My věříme v tuto zemi, věříme v tyto lidi!" Těmito slovy ukončil včera Martin Winterkorn, předseda představenstva koncernu Volkswagen, proslov při zahájení výroby ve společném závodu Volkswagenu a Škody v ruské Kaluze.

Ve zbrusu nové továrně se budou zpočátku montovat modely VW Passat a Škoda Octavia, později se výrobková řada rozšíří.

Čekali i Putina

Zahajovací ceremonie proběhla na vysoké úrovni - představitel prezidenta v centrálním federálním okruhu Georgij Poltavčenko přečetl i pozdravný telegram od Vladimira Putina. V kuloárech se diskutovalo, že by Putin mohl přijet na zahájení i osobně, ale jen v případě účasti německé kancléřky. Ta to údajně s odvoláním na blížící se volby v Rusku odmítla.

Nechyběl ale vicepremiér Sergej Naryškyn, který je počítán mezi možné Putinovy nástupce, či náměstek ministra pro ekonomický rozvoj Kirill Androsov. Největší radost ale měl gubernátor kalužské oblasti Anatolij Artomonov. "Kvůli takovým projektům, jako je tento, je o Kalugu zájem. Lidé volají, ptají se, chtějí se k nám přestěhovat. To je naše budoucnost," radoval se.

Kaluga láká

Je především jeho zásluha, že se do Kalugy daří přitahovat investice. Pro město, ležící na ruské poměry "pouhých" 200 kilometrů od Moskvy, je to existenční záležitost. "Počátkem 90. let mnoho lidí z ekonomických důvodů odjelo do hlavního města nebo úplně pryč z Ruska," říká předseda kontrolního výboru na radnici Roman Kuzmičev. "Příchod VW bude znamenat zvýšení průměrných platů, vyroste atraktivita města a lidé se vrátí. Máme rozjednaných hned několik podobných investic, ale tenhle projekt je první, který je dotažený do konce," dodává.

Dnes v továrně pracuje 350 lidí, ale v nejbližších dvou letech by zde zaměstnání mělo najít 3200 obyvatel Kalugy. Obavy, že by továrna nenašla zaměstnance, Kuzmičev nemá. "Samozřejmě že tady není tolik kvalifikovaných lidí. Ale VW je znám tím, že si své lidi vychovává. Už se rozbíhají rekvalifikační kurzy, na univerzitě jsme otevřeli obor, zaměřený na automobilové strojírenství," líčí.

Rychlost, s jakou závod vyrostl, je udivující. Od položení základního kamene uběhlo jen třináct měsíců.

"Kdybychom neměli velkou podporu místních úřadů, tak bychom to nikdy nemohli stihnout," přiznává předseda představenstva Škody Reinhard Jung.

Mladoboleslavská značka má zatím na ruském trhu hodně co dohánět, podle prodeje je v pořadí teprve šestnáctá. Mateřský koncern Volkswagen je jen o dvě příčky výše.

Bez výroby to nejde

"Když zde chcete zvýšit prodeje, tak musíte tady i vyrábět. Jenže my jsme chtěli postavit novou továrnu, a ne přestavovat něco starého. No a to samozřejmě zabere víc času," vysvětluje Jung.

Prodeje škodovek v Rusku nicméně stejně rostou. "Poslední roky se počet prodaných aut zdvojnásobuje. Loni to bylo 14 tisíc vozů, letos očekáváme 28 tisíc a příští rok bychom chtěli dosáhnout hranice 40 tisíc," říká Jan Hurt, ředitel Škody Auto Russia. Velká část z budoucích prodejů by měla vycházet právě z kalužského závodu. Podle Hurta není nereálné, že v roce 2010 odtud vyjede až devadesát tisíc škodovek.

"Očekáváme, že kolem roku 2011 bude celkový objem ruského trhu okolo tří milionů automobilů. V současné době je poptávka na trhu tak obrovská, že budeme rádi, když ji uspokojíme," dodal Hurt.

Podíl škodovky na nové ruské továrně je v tuto chvíli 37 procent, mladoboleslavská firma ale chce podíl zvýšit odkoupením části akcií od Evropské banky pro obnovu a rozvoj.

Celková investice do nového závodu dosáhla asi 400 milionů eur (zhruba jedenáct miliard korun) a představuje rekordní investici zahraničního výrobce automobilů v Rusku.

Kapacita továrny má už v příštím roce být asi šedesát tisíc automobilů, z toho polovina budou škodovky. Po roce 2009, kdy bude postavena i lakovna, svařovna a další provozy, dosáhne produkce až 150 tisíc aut ročně.

Čistě ruské škodovky

Nyní stojí montážní hala osamocena uprostřed polí, podle představ ruských úředníků by ale v jejím okolí měly brzy vyrůst další provozy. Náměstek Androsov včera zdůrazňoval, že Volkswagen slíbil po roce 2009 při výrobě aut v Kaluze používat až ze sedmdesáti procent domácích dílů. "Budou to v podstatě ruské vozy," pochvaloval si.

Clo na dovoz nových aut do Ruska činí 25 procent, díly mají clo o deset procent nižší, vysvětlili manažeři Škody Auto.