Současný šéf Českých drah Josef Bazala se zřejmě stane šéfem nově budované dceřiné společnosti ČD Cargo, jejíž hlavní obživou bude nákladní železniční doprava. Novým šéfem drah, které budou provozovat především přepravu osob, by se mohl stát podle serveru Euro Online šéf pojišťovací společnosti AXA Czech Republic Petr Žaluda.

Dráhy a ministerstvo dopravy informaci nepotvrzují, ale ani nevylučují. "Nemám k tomu jakýkoliv komentář, diskuse o personálním obsazení stále ještě probíhají," řekl včera HN mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. "Nemůžeme vyloučit, že by Bazala přešel do pozice ředitele ČD Cargo, nicméně teď to není aktuální," doplňuje mluvčí drah Ondřej Kubala. Podle něho budou orgány nové společnosti volit ředitele až v lednu. Kdo do té doby cargo povede, Kubala nesdělil.

Ministr dopravy Aleš Řebíček nedávno v rozhovoru pro HN řekl, že ČD Cargo by měl vést někdo jiný než mateřská společnost České dráhy.

Spolu se slovenským ministrem dopravy uvažuje Řebíček o tom, že spojí české a slovenské Cargo a udělají z nich nadnárodní kolos, který bude schopen lépe konkurovat třeba německým nákladním vlakům.

ČD Cargo již má pětičlenné představenstvo i šestičlennou dozorčí radu. Bazala je předsedou představenstva ČD Cargo, v pětičlenném orgánu působí také Žaluda, Bazalův náměstek pro nákladní dopravu Rodan Šenekl, severomoravský podnikatel Bogdan Heczko a ředitel odboru strategie ČD Jaroslav Richter, který přípravu k založení dceřiné firmy vedl.

V dozorčí radě zasednou vedle zástupců zaměstnanců a podnikatelů i poslanec Oldřich Vojíř (ODS) nebo senátor Milan Špaček (KDU-ČSL).

ČD Cargo byla založena 31. října, kdy Bazala a Richter podepsali smlouvu o vkladu části majetku Českých drah do nové akciové společnosti.

Na počátku prosince už by měla být zapsána v obchodním rejstříku a vlastnit všechna potřebná oprávnění a živnostenské listy.

Základní kapitál nové společnosti bude 8,8 miliardy korun. Od mateřských Českých drah dostalo Cargo například třetinu všech lokomotiv a všech 32 tisíc nákladních vagonů.

V majetku Carga jsou také vybraná depa kolejových vozidel a železniční opravny. Z mateřské firmy do dceřiné přejde 13 tisíc z nynějších asi 55 tisíc zaměstnanců.

Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropské unii, ročně přepraví zhruba 80 milionů tun zboží, jako jediná ve střední Evropě však dosud nefunguje samostatně. Od oddělení si ministerstvo dopravy slibuje zprůhlednění finančních toků v ČD, především konec křížového financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy, které ročně činí přes 600 milionů korun.

Bazala v Československých a Českých drahách působí od roku 1981, kdy postupně pracoval v provozních a později i manažerských funkcích. Na generální ředitelství Českých drah přišel v roce 1993. V roce 1995 po dobu tří měsíců přechodně zastával funkci generálního ředitele. V roce 1996 Bazala odešel k soukromé firmě, do Českých drah se vrátil v roce 2003 na post prvního náměstka generálního ředitele a člena představenstva. Od května 2005 nahradil ve funkci generálního ředitele Petra Kousala.

Společnost AXA po převzetí pojišťovny Winterthur v České republice potvrdila Petra Žaludu ve funkci generálního ředitele Winterthur v Česku a na Slovensku. Od počátku letošního roku se Žaluda stal i generálním ředitelem pojišťovny a penzijního fondu AXA.

Profesionální kariéru Žaluda začal v nizozemské poradenské společnosti Stork Demtec, mezi lety 1993 a 1996 působil v poradenské firmě Ernst & Young.

Generálním ředitelem a předsedou představenstva Winterthur penzijního fondu se stal v roce 1998, od roku 2002 vedl celou skupinu Winterthur v Česku a na Slovensku.