České úřady řeší, co s bodovým systémem, kterým se nedaří krotit nebezpečné řidiče. S rostoucím počtem mrtvých na silnicích přibývá paradoxně hlasů, které tvrdí, že je potřeba systém zmírnit a zaměřit se na prevenci. Víc vychovávat než trestat chce po roce a půl i ministerstvo dopravy.

Včera se o tom, proč bodový systém na Čechy nefunguje, debatovalo v Senátu. "Sledujeme tři klíčové oblasti právní úpravy bodového systému - jak funguje prevence, dohled a jak je zajištěna vymahatelnost zákona," řekla včera náměstkyně ministra dopravy Daniela Kovalčíková. Ta také stojí v čele expertní skupiny, kterou si ministr Aleš Řebíček najal na vypracování novely silničního zákona.

Už teď má ministerstvo na stole skoro šest set pozměňovacích návrhů, což je podle Kovalčíkové "neuchopitelné", některé z nich si také protiřečí. Odborníci i politici hledají inspiraci především v zahraničí, kde mají s bodováními různé zkušenosti. A včera v Senátu si největší potlesk vysloužil německý model, který je k řidičům vstřícnější než ten český.

"Za jeden z nejpropracovanějších bodových systémů je považován německý. Hlavně má daleko silnější výchovnou funkci. Lidé, kteří porušují předpisy, mají možnost si svou chybu uvědomit a částečně ji napravit," řekla včera náměstkyně ministra vnitra Lenka Ptáčková Melicharová.

Když německý řidič dosáhne osmi bodů, dostane písemné varování, absolvováním semináře si ale může body umazat. Ulehčit svému kontu dopravních hříchů může také návštěvou psychologa. Zájem v Senátu vzbudil nápad, že by slušné řidiče s čistým účtem "uplácely" také pojišťovny. Podle Ptáčkové Melicharové totiž v Německu pojišťovny dávají třeba mladým nezkušeným řidičům, kteří jsou nejrizikovější skupinou, za čistý bodový rejstřík slevy na pojištění. Podle mluvčího Asociace pojišťoven Tomáše Sýkory je to "dobrý nápad" a do pléna řekl, že to se svými kolegy probere. Ministerstvo zatím nemluví konkrétně. "Na téma přejímání prvků z německého modelu a dalších preventivních prvků bude expertní skupina ještě jednat. Pokud se ve věci shodne, budeme to prosazovat. Jde nám o pozitivní motivaci," říká mluvčí úřadu.

Další z expertů, děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos, si ale myslí, že na Čechy žádné posezení s psychologem nebude fungovat. "Všichni se shodují na tom, že dopravní chování v Česku je nesrovnatelné se západní Evropou, jakékoli kroky ke zlehčení systému by nebyly dobré. Stále ale sbíráme připomínky," říká Moos s tím, že motivační prvky za slušné chování na silnici experti podporují.

Novela je součástí nového projektu Dopravní čtyřlístek, připravovaného na ministerstvu dopravy a vnitra, který má zvrátit tragické bilance na českých silnicích. Důraz klade na prevenci. "Chceme se inspirovat úspěšnými kampaněmi v anglosaských zemích, musíme v lidech vybudovat povědomí, že porušování předpisů je nemorální," řekla včera Ivana Jelínková z tiskového odboru ministerstva dopravy. Podle úřadu má do bezpečnostního marketingu jít až více než dvojnásobek peněz ročně. Součástí projektu jsou také investice do infrastruktury. Čtvrtým pilířem je práce policie - ředitel Dopravní policie Martin Červíček včera v Senátu také oznámil, že na silnicích bude k vidění víc uniformovaných mužů - dopravních policistů má být od Nového roku o pět set víc.