Dopravce jezdící s nákladními vozy po německých dálnicích čeká zřejmě od příštího podzimu zvýšení mýtného. Vyplývá to z návrhu novely zákona o mýtném pro nákladní auta, předloženého německým ministerstvem dopravy, která by měla začít platit od 1. října 2008.

Cílem novely je podle dnešního vydání deníku Handelsblatt snaha více rozlišovat mezi jednotlivými emisními skupinami, do nichž se vozy řadí podle toho, jak vysoké vylučují emise. Novela je součástí 29bodového programu pro zlepšení klimatu, který by německá vláda měla schválit již počátkem prosince.

Dosud směl rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší sazbou mýtného činit 50 procent, do budoucna by to ale mělo být již 100 procent. Vozy s nízkými emisemi budou platit méně, auta znečišťující životní prostředí silněji naopak více. Celkově se odhaduje, že by se tak mýtné v závislosti na jednotlivých kategoriích mohlo zvýšit o 10 až 50 procent.

Podle šéfa Spolkového svazu nákladní dopravy Karlheinze Schmidta by průměrná výše mýtného na kilometr mohla stoupnout z 15 na 17 eurocentů.

Podle deníku Frankfurter Allgemeine by se například pro vozy patřící do emisní třídy Euro 0 až 2 (starší vozy s vysokými emisemi) mohla cena za ujetý kilometr zvýšit ze současných 13,7 na 20,7 centu. Vozy ve třídě Euro 3 by místo 11,7 centu platily 15,9 centu a Euro 4 místo 11,7 centu 12,7 centu. Poplatky by stouply ale i u vozů třídy Euro 5, což jsou především nové modely, splňující nejpřísnější emisní limity, a to z 9,6 na 10,6 centu.

Detailnější rozlišování mezi kategoriemi by podle německých dopravců mohlo jejich náklady spíše zvýšit než snížit.