Velká hudební vydavatelství se začala konečně přizpůsobovat realitě na trhu, tedy klesajícím prodejům fyzických nosičů a rostoucím tržbám z koncertů a prodeje merchandisingu. Většina peněz z koncertů a prodeje produktů směřovala až doposud do kapes manažerských a pořadatelských firem, proto členové tzv. velké čtyřky - Sony BMG, EMI, Universal Music a Warner Music - začali investovat desítky milionů dolarů do manažerů velkých hvězd. Nejaktivněji si přitom počíná Warner Music, kterou vlastní skupina investorů v čele s Edgarem Bronfmanem Jr.

Ve hře jsou miliardové sumy. Jen poslední několikaleté turné slavných The Rolling Stones nazvané A Bigger Bang Tour vyneslo 558 milionů dolarů (návštěvnost 4,7 milionu diváků). Gramofonové firmy jen v uplynulém roce podle monitorovací agentury Nielsen SoundScan utržily z koncertování 728 milionů dolarů, o osm procent víc než v roce 2005. Tento trend má pro hudební bosse v podmínkách celkového poklesu trhu cenu zlata.

Masivní investice Warner


Majors proto v poslední době prosazují tzv. koncept 360 stupňů, tedy smlouvy, které zahrnují veškeré příjmy umělců, včetně, koncertů, vystupování v reklamě, prodeje značkových výrobků nebo prodeje práv. Součástí konceptu je i vyhledávání a skupování manažerských firem, které mají ve své stáji dobře vydělávající hvězdy.

Warner Music v těchto dnech spolu s britským nezávislým labelem B-Unique (vydává například kapely Kaiser Chiefs, Primal Scream) pracují na vytvoření manažerské joint venture. Samotní B-Unique, kteří až doposud spolupracovali při distribuci s konkurenčními Universal Music, by se do struktury Warner začlenili od února 2008.

Warner Music nedávno ohlásila nákup 70procentního podílu japonské agentury Taisuke (Ulfuls, Superfly), která umělcům poskytuje manažerské služby nebo obchoduje s právy k jejich písním, či vytvoření manažerského joint venture Brand Asset Group společně s firmou Violator Management, k jejímž klientům patří například americký rapper 50 Cent.

Nejslibněji ale vypadá investice do jedné z největších manažerských firem Front Line Management, která je dceřinou firmou koncernu IAC/InterActiveCorp (vlastní mimo jiné i prodejce lístků Ticketmaster). Warner Music si od obchodu za 110 milionů dolarů slibují podíl na příjmech z koncertování takových hvězd, jako je Christina Aguilera, Dixie Chicks, Aerosmith nebo Neil Diamond.

Blunt pro Universal


Posiluje však i konkurence. Universal Music koupil v létě za 88 milionů dolarů jedno z největších vydavatelství Sanctuary Records, které se dlouhodobě pohybovalo ve ztrátě. Universal obratem ruky zastavil vydavatelskou činnost Sanctuary a ponechal pouze manažerskou divizi. Ta má "pod palcem" takové mašiny na peníze, jako je James Blunt, Bruce Dickinson, Elton John, Black Sabbath nebo Iron Maiden.

Nové realitě se však přizpůsobují také samotní umělci. Madonna nedávno podepsala smlouvu na vydání tří desek za 120 milionů korun s koncertní společností Live Nation, Eagles se dohodli na distribuci novinky Long Road Out of Eden s obchodním řetězcem Wal Mart. Britští rockeři Radiohead dokonce na počátku října nabídli novou desku In Rainbows ke stažení za cenu, kterou si určí samotní fanoušci. Album bude k dostání i na nosiči - v distribuci firem XL Recordings a TBD Records.