Ministerstvo dopravy si na příští tři roky nasmlouvalo elitní právníky za 450 milionů korun, aniž by bylo jasné, co přesně budou dělat.

Podle prvního náměstka ministra dopravy Rudolfa Vyčichly je cílem právě dokončeného tendru zamezit tomu, aby se stále zvyšovaly ceny u ministerských zakázek na externí právní služby.

Pro představu - v roce 2003 stály tyto služby resort dopravy 3,9 milionu korun, loni to bylo už 169 milionů korun.

"Myslíme si, že smlouva se čtyřmi právními kancelářemi je pro nás výhodnější. Pokud by trend rostoucích cen za zakázky pokračoval, tímto bychom ušetřili až 350 milionů korun," říká Vyčichla.

Přitom přesně před rokem mělo ministerstvo dopravy recept na snížení výdajů za právní služby zcela opačný. Pod tehdejším náměstkem Pavlem Škvárou vznikala velká právní sekce, která měla dohlížet, aby se na ministerstvu zbytečně nevyhazovaly peníze.

"Stávalo se, že každý náměstek si nechával dělat právní analýzy, které často šly proti sobě. Je tu kolem stovky lidí s právnickým titulem, a na sebemenší záležitost se bere externista. A to jsou celkově obrovské prostředky," řekl před rokem Škvára.

Jenže tenhle plán se splnit nepodařilo. Škvára po několika týdnech budování své sekce odešel z ministerstva do dozorčí rady ČSA. Vedlejším efektem celé akce bylo i to, že z resortu už za Škváry, ale i v pozdějších měsících, odcházeli další právníci. "Ta sekce měla ambiciózní úkoly. Poté začaly zakrňovat, až se ze sekce stal odbor s deseti lidmi, který na velké zakázky nestačí," říká Vyčichla.

Nemohl se už tehdy nárůst cen externích právních služeb v řádu desetimilionů zastavit?

"To jistě ano. Ale tehdy měl ministr po nástupu do funkce nějaký záměr a poté, co se seznámil s chodem ministerstva víc, vychází nynější varianta čtyř externích kanceláří jako nejlepší," říká Vyčichla.

Podle této varianty navíc nepůjde jen o externí zakázky ministerstva dopravy, ale i Ředitelství silnic a dálnic, Správy železniční dopravní cesty a Ředitelství vodních cest. Podílet se na nich mají vítězové tendru - advokáti z kanceláří Weil, Gotshal & Manges, Jansta, Kostka & spol., AK Kříž a Bělina a AK Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

"Zakázky se mezi ně budou spravedlivě dělit," říká mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Ročně si tak kanceláře rozdělí 150 milionů. Podle jakého klíče však ministerstvo přišlo právě k této sumě, není moc jasné.

"Nikde není řečeno, že se ten limit vyčerpá," říká Vyčichla. Podle něho měl jen zamezit stále vyšším výdajům za externí právní služby. Jenže ty třeba v roce 2006 přišly ministerstvo na téměř 170 milionů korun i kvůli právním posudkům ve sporu s firmou Kapsch. Spory jsou přitom nyní už vyřešeny, a tak by suma měla být výrazně nižší.

"Nemůžete přece říct, že se v dalších letech nevyskytnou spory obdobného typu," říká náměstek Vyčichla.