Masy lidí, zachumlaných do kabátů, se valí do metra. Schody je ve stanici Chrešťatyk pohlcují a odvážejí do hlubin, podobně jako do většiny dalších z celkem 45 stanic (část z nich je na povrchu). K nim má ovšem do roku 2012, do doby konání mistrovství Evropy ve fotbalu, přibýt dalších dvacet stanic. Stavba šestnácti kilometrů nové trasy metra spolkne 850 milionů eur investic.

Není to přirozeně jediný infrastrukturní projekt, kterým chce ukrajinská metropole přivítat zmíněnou událost a statisíce fanoušků. Hotely, sportovní městečko... To vše musí být zanedlouho hotovo. I proto před časem ukrajinský parlament rozhodl o tom, že dovozci stavebních materiálů pro účely přípravy mistrovství nebudou platit žádná dovozní cla.

Ale i bez přípravy na tuto sportovní událost zažívá ukrajinské stavebnictví již několik let nevídaný boom. "Spotřeba stavebních materiálů vzrostla meziročně o patnáct procent, přičemž následující roky má akcelerovat dvojcifernými čísly. Jen v Kyjevě je ročně předáno do užívání přes milion metrů čtverečních ploch nových bytů. Zájem je o nové či rekonstruované kancelářské nebo obchodní prostory, zejména v business centrech evropského standardu," uvádějí autoři letos v červnu MPO přijatého dokumentu Strategie prosazování obchodně-ekonomických zájmů ČR na Ukrajině.

Není proto divu, že například tuzemská společnost ECM Real Estate Investments má na ukrajinském trhu velké plány. Firma ředitele a majitele Milana Janků zde již před časem sondovala a zvažovala koupi pozemků, na nichž by mohla začít stavět.

Samotný ukrajinský trh stavebních materiálů se utváří, není pevně rozdělen a skýtá řadu příležitostí pro nové dodavatele. Alespoň tak ho popisuje Strategie MPO. Podle ní vzhledem k dopravním nákladům bude proto pro české vývozce zajímavé dovážet spíše lehké stavební materiály, jako jsou instalační materiály, izolace, podlahové krytiny, sanita, topení, okna a dveře a také stavební stroje a nářadí.

Obrovský zájem o stavební materiály a technologie má za následek i změnu přístupu k jejich nakupování - vzrostl význam kvalitních prezentací na stavebních veletrzích. Jejich četnost a úroveň stoupá a ukrajinský spotřebitel už si může vybírat v hojné mezinárodní konkurenci. A přirozeně žádá kvalitu za co nejpříznivější cenu, u stavebních materiálů i technologií. To ostatně poznaly také naše firmy, které se v minulých letech účastnily stavebních výstav, na nichž je stát zastřešil oficiální účastí.