Ukrajinská republika je jedním z téměř třiceti žadatelů o členství ve Světové obchodní organizaci (WTO). Zároveň je jedním z mála těch, kteří finišují v cílové rovince, obecně se očekává ukončení přístupových jednání ještě v letošním roce. Co ale případné členství Ukrajiny ve WTO změní na domácí scéně či v mezinárodně obchodních vztazích?

Vstup do WTO je poměrně složitým a časově náročným procesem (informace najdete na www.wto.org). Ukrajina požádala o členství v GATT dne 30. listopadu 1993 a následně 17. prosince téhož roku byla ustavena Pracovní skupina, která se v roce 1995 změnila na Pracovní skupinu pro přístup k WTO.

Do září letošního roku uspořádala tato skupina již šestnáct řádných zasedání a mnohem více neformálních jednání. V jejich průběhu členové WTO projednali základní informace o ukrajinském obchodně politickém režimu, tzv. Memorandum, vyslechli informace o měnících se zákonech, které mají vztah k obchodu, a monitorovali průběh dvoustranných jednání.

V posledních letech zahájila skupina práci na návrhu své Závěrečné zprávy, která bude obsahovat také návrh Protokolu o přístupu. Ten stanovuje specifické podmínky členství každého nového člena ve WTO. Poslední takový návrh je z dubna 2007. Práce Skupiny byla ovšem zpomalena politickými změnami na Ukrajině, nicméně se zdá, že se chýlí ke konci a zasedání prozatím plánované na konec října 2007 by mohlo být zasedáním posledním.

Co stojí ale Ukrajině v cestě do WTO? Především je třeba dokončit jednání o otevřených problémech, rozebíraných v jednotlivých kapitolách závěrečné zprávy. Mezi ně patří technické překážky obchodu, ochrana zeměpisných označení či dovozní licenční řízení. Značný zájem má Evropská unie vyřešit poplatky za tranzit a vývozní cla. Tyto dva problémy se zatím řešit nedaří a jako značnou komplikaci je vnímá i ukrajinská strana.

Další problémy si může Ukrajina způsobit sama, pokud se v důsledku právě proběhlých voleb dostane do podobných problémů, jako v září loňského roku. Dokončení přístupu bude totiž vyžadovat změny některých zákonů, a k tomu je potřeba jak fungující vláda, tak parlament, který s ní bude pružně spolupracovat.

Zda členství ve WTO přinese Ukrajině očekávané výhody, ukáže až čas. Získání členství v této prestižní organizaci neznamená totiž změnu přes noc. Výsledky se nicméně mohou projevit celkem rychle, resp. už se projevují nyní, pokud v rámci přípravy na členství Ukrajina mění své obchodně politické zákonodárství tak, aby odpovídalo standardům člena WTO.

V první řadě bude muset Ukrajina uplatňovat základní zásady WTO, jako je nediskriminace, národní zacházení, zacházení podle doložky nejvyšších výhod a transparentnost. V praxi to znamená, že se podstatně zúží manévrovací prostor vlády v oblasti opatření, která mají negativní dopad na obchod.

Oprávněná ochranná opatření budou muset být přijímána podle parametrů stanovených dohodami WTO (antidumping, vyrovnávací opatření, ochranná opatření jako taková). Cla na průmyslové výrobky i zemědělské produkty budou vázána na určité úrovni, nad kterou už nebude možné je zvednout bez poskytnutí kompenzací. Bude zaručena určitá úroveň přístupu na trh ve službách, včetně pohybu fyzických osob a usazování (zřizování poboček). Rovněž ochrana práv k duševnímu vlastnictví bude muset být zaručena na poměrně vysoké úrovni, kterou WTO vyžaduje.

To všechno by mělo působit ve prospěch výrobců i obchodníků, a to jak na ukrajinském území, tak na straně zahraničních obchodních partnerů. Obchodně politický režim, v jehož rámci se tyto subjekty pohybují, by v důsledku vstupu do WTO měl být přehlednější, čitelnější, a především předvídatelný. To by se mělo pozitivně odrazit na zvýšeném přílivu zahraničních investic do ukrajinské ekonomiky. Zda Ukrajina těchto výhod bude umět využít, bude jen na ní.

WTO zatím sdružuje 151 členů (států a samostatných celních území). Stane se tedy Ukrajina členem s číslem 152?

Autor je náměstek ministra průmyslu a obchodu

HN_071018_ex_22.gif