S ukrajinským trhem mají českobrodští výrobci plynového topení - firma Karma - dlouholeté zkušenosti. Však je Ukrajina jejich největším zahraničním odběratelem. Podobně jako pro českého výrobce radiátorů, společnost Korado z České Třebové. V desítkách milionů korun by měla letos dobrušská společnost Proma CZ dodat na Ukrajinu obráběcí stroje. Do tamních strojních celků a technologií se roky neinvestovalo, nyní se modernizují.

Na Ukrajinu míří ve větších objemech i předsmažené sýry mlékárny Pribina. Zájem o ně hlásí podniky rychlého stravování. A své přímé zastoupení má na Ukrajině zlínská společnost Tescoma, výrobce domácích potřeb, poptávka po jejích výrobcích stoupá.

Těchto několik příkladů úspěšných vývozců na Ukrajinu ukazuje, že o české výrobky je na tomto padesátimilionovém trhu zájem. A pokud jednotlivé případy sílící vývoz naznačují, statistika ho potvrzuje. Nejčerstvější statistické údaje za osm měsíců letošního roku dokonce avizují rekord, na Ukrajinu bylo již vyvezeno zboží a služby za více než 15 miliard korun. Pro srovnání, za stejné období loňského roku šlo o necelých třináct a půl miliardy korun.

Jádrem českého vývozu zůstávají výrobky strojírenského a elektrotechnického průmyslu, přepravní zařízení a různé průmyslové výrobky, ale i spotřební zboží. Nutno však vzít v úvahu, že ukrajinský trh je plný zahraniční konkurence a expandují sem cizí značky věhlasných jmen. Přesto, jak uvádí Strategie prosazování obchodně-ekonomických zájmů České republiky na Ukrajině, přijatá letos v červnu Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, existuje v této zemi řada příležitostí i pro tuzemské vývozce.

"K tradičním produktům, kde má české zboží šanci se uplatnit, patří obráběcí stroje, zařízení pro energetiku, dopravní prostředky, zejména tramvaje a nákladní automobily. K novým a perspektivním oborům podnikání se řadí oblasti stavebnictví, zemědělsko-potravinářského sektoru, energetika a těžba surovin, hutnictví a kovovýroba, elektrotechnický průmysl, nábytkářský průmysl a ekologie," píše se ve Strategii MPO.

Perspektivním odvětvím jsou technologie z oblasti potravinářského průmyslu a primárního zpracování zemědělské produkce.

"Potravinářství na Ukrajině činí přibližně dvacet procent průmyslové výroby a řadí se ke klíčovým odvětvím ekonomiky. Potravinářská produkce je významným vývozním artiklem - exportuje se do dvaceti pěti zemí světa. Značná část zahraničních investic směřuje do tohoto průmyslu (30 % investic do ekonomiky). Rozvoj zaznamenávají mlékárny, pekárny, masokombináty, cukrovary, konzervárny, mrazírny a také výroba piva, vína, lihovin, nealkoholických nápojů a minerálek," zmiňuje Strategie MPO podnikatelské příležitosti. A pokračuje dále: ...dynamicky se rozvíjí oblast rychlého stravování typu fast food, kde převyšuje poptávka nabídku asi dvacetkrát. Zájem je po potravinářských strojích a materiálech, jde o stroje k přípravě a výrobě potravin a nápojů, pro mlýny a ke zpracování obilnin, balicí stroje a obalové materiály. Objevuje se poptávka po zemědělských službách s vyšší přidanou hodnotou jako elitní osiva a genofond hospodářských zvířat.

Informace o šancích v oboru potvrzují sami čeští zemědělci a potravináři, někteří na Ukrajině již hospodaří. Nejznámější z nich je Agrodružstvo Jevišovice z okresu Znojmo, které podniká na 7500 hektarech ukrajinské zemědělské půdy. Záměrem jevišovických je produkovat zejména krmné plodiny pro velkovýkrm býků.

O další pronájmy půdy by na Ukrajině měli zájem. Tvrdí to například prezident tamní agrární komory Dmitrij Berezovskij.

 

Text Strategie prosazování obchodně-ekonomických zájmů České republiky na Ukrajině najdete na webové adrese Ministerstva průmyslu a obchodu www.mpo.cz v sekci zahraniční obchod nebo na portálu www.businessinfo.cz.

 

Celý článek najdete na adrese: www.Exporter.iHNed.cz v rubrice A NAVÍC - článek zde.