Přípravy na české předsednictví v Evropské unii má i své nečekané pikantní stránky. A to doslova. Na Úřadu vlády teď testují třeba i to, jestli bruselským byrokratům a vládním delegacím mohou "vonět" české syrečky. K předsednictví v unii totiž neodmyslitelně patří i dárkové a propagační balíčky. A Češi by rádi, aby díky nim Evropě jejich šéfování unii zachutnalo.

"Zatím sbíráme nápady z minulých předsednictví. Část předmětů bude mít určitě spojitost s Českem, jako jsou třeba typické české potraviny," říká ředitel odboru komunikace přípravy předsednictví z Úřadu vlády Ondřej Karas.

Podle něj se uvažuje třeba o hořických trubičkách nebo štramberských uších. Ty se mimochodem jako první česká potravina dočkaly začátkem letošního roku od Bruselu "ochrany zeměpisného označení". A kromě kořeněné medové chuti se mohou v Evropě chlubit i legendou sahající až do 13. století.

Citlivá diplomatická půda ale neunese všechno. Češi zřejmě před ostatními zeměmi "zatají" jinou českou lahůdku - syrečky. "Musí být zohledněna i trvanlivost výrobků a další věci, které by komplikovaly jejich transport. Třeba u syrečků by to nebylo možné, i když jsou také typické. Navíc je pravda, že by mohly vyvolat, řekněme, trochu rozruch," naráží na jejich specifickou vůni Karas.

Například Němci, kteří unii předsedali prvních šest měsíců roku 2007, rozdávali pod logem šéfa EU gumové medvídky, tamní firma Haribo totiž patří k největším producentům této sladkosti.

Kromě typických českých věcí si evropští diplomaté, státníci i novináři budou z Česka odvážet "povinné" dárky, které provázejí každé předsednictví, jako jsou šátky, kravaty, propisky nebo poznámkové bloky.

Rozpočet na marketingové předměty se celkově pohybuje okolo 30 milionů korun, což je podle Karase částka srovnatelná právě s německým předsednictvím. U západních sousedů se čeští úředníci hodlají učit i v takových drobnostech, jako jsou propagační propisky. "Třeba Portugalci, kteří unii předsedají v těchto měsících, na předmětech výrazně šetří. Což se nevyplatí. Když se propiska po pár dnech rozpadne, tak to lidi jen naštve," popisuje Karas, čím vším se ve Strakově akademii zabývají.

To, že předsednictví si zaslouží dobrý marketing, potvrzuje i Ivo Šlosarčík z Institutu pro evropskou politiku Europeum. Evropané totiž díky dobře zvolenému logu a hezkým předmětům získají k předsednické zemi vztah. Vidět je to podle něj třeba na tom, jak ochotně lidé nosí právě šátky či kravaty s logem předsedající země.

"Velmi hezký a oblíbený symbol předsednictví měli Britové, složený z táhnoucích labutí. Logo vysvětlovali tak, že když labutě táhnou, tak žádná z nich není vepředu pořád, střídají se, což podle nich symbolizuje předsednictví," říká odborník.

V současné době je Česko teprve na začátku své propagační mise - předsednické logo by komise odborníků měla vybrat do konce roku.