Byznys v měření rychlosti se v budoucnu vyplatí. Poslanec Karel Sehoř (ODS) totiž za podpory ministerstva dopravy prosazuje, aby rychlost jízdy mohly hlídat i soukromé firmy.

Paragraf, který to umožní, přilepil k zákonu o autoškolách, který budou poslanci schvalovat ještě v tomto měsíci. "Nedělám to pro soukromé firmy, ale protože si myslím, že policistů je málo a tohle by jim mělo pomoci," říká Sehoř.

Kvůli ochraně osobních údajů dosud mohou rychlost řidičů měřit jen obecní a státní policisté. Některé obce to ale porušují a firmy si najímají už teď. A to přesto, že to za protiprávní jednání označily už dva krajské soudy, na jejichž verdikty HN již dříve upozornily.

V obou případech řidiče změřila radarem soukromá firma najatá obcí. A soud (jak u řidiče, kteří hřešil v Blovicích na Plzeňsku, tak i u toho z Batňovic na Trutnovsku) rozhodl, že takto získané radarové snímky nemohou sloužit jako důkaz. Řidiči tak ujdou postihu.

Vyfotit a hned předat obci

Spor je i o to, zda rychlost na silnicích mohou hlídat výhradně policisté, či zda je možné k měření najmout soukromé firmy vybavené potřebnou technikou. V tom ministerstvo dopravy nemělo ještě minulý týden jasno. Nyní se už kloní k návrhu poslance Sehoře. "Po dlouhých diskusích jsme se přiklonili k tomu, že když je dnes outsourcing běžný prakticky kdekoli, tak proč ne i tady," říká mluvčí resortu Karel Hanzelka.

A problém s ochranou osobních údajů Sehoř vyřešil tak, že soukromá firma bude muset nasbírané údaje "neprodleně" předat obci.

Autoklub ČR ale upozorňuje, že návrh nijak nevyřeší bezpečnost provozu.

"Firmám půjde jen o zisk," říká Václav Špička z Autoklubu. To ale Sehoř odmítá. "Je sice jasné, že to bude vyhovovat firmám, které to budou měřit. Ale proto jsem to nenavrhl," říká poslanec. K návrhu ho prý přiměli hlavně starostové obcí. Podle právníka Jana Kněžínka je však v navrhované změně hned několik nejasností. "Nikde není řešeno, že to je služba za úplatu. Podle tohoto znění by to soukromé firmy měly dělat zadarmo, protože ze zákona je sto procent vybrané pokuty příjmem obce," říká Kněžínek.

Přesto je "soukromé měření" už dnes slušný byznys. Třeba v Mělníku jde soukromé firmě z každé pokuty 60 procent. Podobný systém chystá i Hradec Králové, kde má firma nejen pronajmout radary, ale i pomáhat radnici vymáhat pokuty.

Zákon ověnčený přílepky

Sehořův záměr chce ještě doplnit poslanec Pavel Hojda (KSČM). Ten chce, aby soukromníci mohli měřit jen za účasti policie. I jeho návrh prošel do třetího čtení a i v této formulaci však bude problém. "Nedovedu si představit, jak se třeba v tunelech s měřením rychlosti v určitých úsecích bude měřit za účasti policie," říká právník Kněžínek.

Zákon o autoškolách, který má platit od 1. dubna 2008, přitom poslanci ověnčili i dalšími návrhy změn - třeba k odmazávání trestných bodů.

Přestože ministerstvo dopravy chystá do roka vlastní úpravu bodového systému, poslanec Oldřich Vojíř (ODS) k zákonu přidal novelu, z níž budou těžit firmy provozující školu bezpečné jízdy. Řidiči, kteří mají deset bodů, si mohou po absolvování tohoto školení jednou za rok odmazat tři body.

Související