Americká společnost Boeing je na odchodu z největší české zbrojovky Aera Vodochody. Její lidé již v managementu vodochodské firmy nefigurují. Jedním z největších problémů je neexistence zakázky na stěžejní program - bitevník L159.
"Věřím, že první kontrakt podepíšeme v horizontu měsíců," tvrdí prezident společnosti Antonín Jakubše.

hn: Jak hodnotíte působení Boeingu v Aeru? Převažují pozitiva nebo negativa?
Otázka je zdánlivě jednoduchá, ale odpověď nikoliv. Nechtěl bych ani hledat jednoznačnou větu v podobě bílá nebo černá. Určitá pozitiva účast Boeingu ve společnosti určitě přinesla. Negativa zřejmě lze vysledovat především z pohledu určitých očekávání od působení Boeingu v Aeru. Očekávání se koncentrovala především do dvou oblastí, a to podpory strategického partnera při prodejích letadel vyráběných v Aeru a transformování Aera do výkonné finančně efektivní a tržně zákaznicky orientované společnosti. Tato očekávání bohužel nebyla z větší části naplněna.

hn: Může odchod Boeingu ohrozit dodávky od amerických firem pro vaše projekty?
S řadou lidí z Boeingu nadále dobře komunikujeme. Jedna věc je odchod Boeingu jako akcionářské společnosti a jako strategického partnera, ale druhá rovina je, že nadále existuje prostor pro komerční spolupráci vyloženě na základě toho, zda spolupráce bude či nebude výhodná a přijatelná pro oba subjekty. A tam, kde bude přijatelná a výhodná pro oba subjekty, tak tam je důvod, aby spolupráce pokračovala a nebo třeba i nově vznikla.

hn: Boeing vždy říkal, že má podporu americké vlády. Když nebude akcionářem tak o ni můžete přijít...
V letounu L159 jsou americké komponenty, proto americká vláda rozhoduje o licenci na marketinkové nabídky nebo na prodej tohoto letounu konečnému uživateli. Takže to je místo, kde se znovu budeme s americkou administrativou potkávat. Odchod Boeingu z Aera nezpůsobí, že by se na letoun potenciální zákazníci dívali hůře, než když Boeing byl v Aeru. Zákazníci dnes po celém světě už velmi dobře vědí, že letoun L159 je špičkový. Za poměrně krátkou dobu uplynulých dvou let s ním létalo deset týmů testovacích pilotů z deseti zemí.

hn: Tak proč se zatím nepodařilo uzavřít žádný kontrakt?
Odpověď je velmi jednoduchá. Od roku 1998 až do konce 2001 tehdejší vedení společnosti nemohlo prodávat a efektivně nabízet letadlo zákazníkům, protože nemělo dvousedadlovou variantu. Mělo jen jednosedadlovou variantu letadla a české zákony neumožňují do jednosedadlového letounu pustit vojáka - pilota cizí země tak, aby nad územím Česka létal. Kromě toho je samozřejmě riskantní posadit cizího pilota bez jakýchkoliv zkušeností s letounem, samotného do tohoto stroje. Dvousedadlový letoun stál bohužel ve stavu polotovaru v rohu hangáru a nikdo na něm nepracoval, protože firma nestíhala vyrábět letadla v rámci zakázky pro českou armádu, nestíhala dopravní letoun Ae270 ani vrtulníky pro Sikorského. Všechny programy byly v září 2001 zpožděny oproti termínům v podepsaných kontraktech.
Firma byla prostě koncentrovaná sama na sebe, na své výrobní problémy, na potíže s dodávkami. Bohužel vůbec nepřemýšlela o tom, co bude po naplnění těchto dodávek. Takže ne, že Aero letadlo neúspěšně nabízí a prodává sedm let. My jej nabízíme a snažíme se prodat od července 2002, kdy nové vedení Aera nechalo letoun dodělat v rekordně krátké době a prvně jsme jej představili odborné i laické veřejnosti na leteckém salónu Farnborough v Londýně. To znamená, že Aero nabízí a snaží se prodat L159 dva roky a dva měsíce.

hn: Jaká je obvyklá lhůta u zahraničních výrobců od vzniku letadla až po první prodej?
To je různé. Vezměme si příklad, který všichni známe - jak dlouho česká armáda a vláda vybírala nadzvuková letadla. První studie, které udělala česká armáda na tehdy dostupná nadzvuková letadla, vznikla někdy na přelomu let 1997 - 98. Letoun si armáda, respektive vláda, vybrala až letos. Nechci dávat rovnítko mezi tento případ a námi, já věřím, že Aero bude kontrahovat letadlo ve výrazně kratší době.

hn: V jaké?
Věřím, že během několika měsíců bychom mohli podepsat kontrakt. Jednáme s řadou subjektů, kterým se to letadlo moc líbí, ale některým se třeba prostě jenom zdá jako bariéra být prvním zákazníkem tohoto letounu. Samozřejmě pokud nepočítám českou armádu s jednosedadlovou verzí L159A.

hn: Kolik máte rozjednaných obchodních případů? Se kterými zeměmi jednáte?
Jak jsem již uvedl, v poslední době s L159 létalo deset testovacích týmů, z toho si můžete škrtnout Indii, kde byla úspěšnější britská konkurence. Konkrétní státy sdělit nemohu, pouze prozradím formou eliminační podle kontinentů s kým nejednáme - se Spojenými státy, se zeměmi západní Evropy a Austrálií.

hn: Proč jste v Indii neuspěli?
V závěru roku 2002 nám v Indii řekli: Víme, že vaše letadlo je lepší a cenově daleko dostupnější než Hawk od BAE Systems. Vyvažte váhu lobby, která jde z Británie - premiéra, ministra zahraničních věcí, ministra obrany, a k tomu použijte obdobnou sílu lobby ze Spojených států...

hn: Které z vašich tří nosných programů - L159, Ae270 a Sikorsky - jsou v plusu?
Se všemi byly od samého počátku problémy. Vojenský program, zakázka pro armádu, byl sice finančně ziskový. Bohužel tuto ziskovost trošku stíní penále, které jsme museli zaplatit kvůli zpoždění výroby a dodávek v letech 1999 až 2001. Civilní program Ae270 je financován z finančních zdrojů, tak, jak byly vytvořeny dvěma partnery v tomto projektu, námi a tchajwanským AIDC. A program Sikorsky, respektive kooperací, kde Sikorsky je největší, čelil v náběhové křivce zásadním finančním problémům. Projekt byl prostě ztrátový. Proto jsme s partnerem nově nastavili takové parametry, podle nichž by letos v prosinci měly první dva letouny pokrývat přímé náklady a od příštího roku bude program ziskový.

hn: Poslední tři roky jste byli vždy v plusu, ale většinu toho zisku jste dávali do úhrady ztrát v minulosti. Kdy myslíte, že se této zátěže zbavíte?
Ztráta hospodaření let minulých byla dána do vínku už uskupením, do kterého v roce 1998 vstupoval Boeing. Před tímto krokem bylo Aero částečně oddluženo, ale v letech 1993 až 2000 vytvářelo z různých důvodů ztráty. I přes poslední tři ziskové roky nám nadále zůstává neuhrazená ztráta z minulých let. Bohužel kvůli problémům se zmíněnými programy očekáváme v následujících dvou letech ztrátové hospodaření. Zlomit by se to mělo s prvními dodávkami letadel L159 zákazníkům.

hn: Je do budoucna nutná přítomnost strategického partnera typu Boeingu?
Management společnosti k tomuto tématu měl několik zasedání a já vím, že na to jsou na různých místech různé pohledy. Můj názor je takový, že firma by měla projít určitým obdobím, kdy by se stabilizovala a věřím, že jsme se na tom shodli s většinou managementu. Nejlepší cesta pro Aero je stabilizovat firmu dovnitř, stabilizovat její pozici v Česku, zlepšit její renomé, její image v tuzemsku i v zahraničí. Důležitá bude i podpora vlády při výběrových řízeních. Pak může Aero v budoucnosti nadále slušným způsobem existovat. Věřím tedy, že můžeme společnost stabilizovat z pohledu finanční soběstačnosti a v oblasti její transformace na zákaznicky a tržně orientovanou firmu sami. Jsem přesvědčen, že v obou těchto směrech společnost udělala již velký kus práce.

hn: Kdy by mohl do firmy vstoupit nějaký investor?
V okamžiku, kdy bude skutečně stabilizovaná a kdy bude mít dva tři kontrakty na vojenský letoun L159. Pak bude čas znovu se podívat na možnost firmu odstátňovat. Variant je několik. Od prodeje celé firmy subjektu z oboru či institucionálnímu investorovi, a nebo ji rozprodat po částech.

Antonín Jakubše
Většinu své profesní kariéry spojil devětačtyřicetiletý Antonín Jakubše s Českými aeroliniemi. Tam nastoupil po absolvování Vysoké školy ekonomické v roce 1978.
Postupně prošel finančními a obchodními složkami národního dopravce. Jeho kariéra vyvrcholila v roce 1994, kdy se stal prezidentem společnosti. V této pozici vydržel až do srpna roku 1999. Poté necelý rok působil v představenstvu Investiční a poštovní banky, další rok strávil jako generální ředitel společnosti EPE. Od září roku 2001 je prezidentem Aera Vodochody.
Jakubše je ženatý, má dceru a syna. Ve volném čase si rád zahraje tenis a v zimě vyráží na hory lyžovat. Nepohrdne sklenkou dobrého vína či kvalitní whisky.