Místo velkých písmen ČSA se totiž na boku jinak bílého letadla objeví nový symbol. "Místo šipek použije firma symbol připomínající diamant," říká mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Během několika let se objeví nové logo na všech letadlech i materiálech firmy.

"Výzkumy provedené v Česku i zahraničí ukázaly, že dosavadní logo bylo vnímáno jako strnulé, nezajímavé a spojené s východoevropským, nižším standardem služeb, než ve skutečnosti České aerolinie poskytují," tvrdí nyní viceprezident pro marketing Českých aerolinií Petr Pištělák.

Omlazení značky

Podle Pištěláka má značku nový design omladit a lépe tím podtrhnout moderní a dynamický charakter společnosti.

"Omlazené logo s názvem Czech Airlines bude navíc lépe srozumitelné pro zahraniční klienty, kteří tvoří čtyři pětiny zákazníků společnosti, oproti dosud převážně používané zkratce ČSA. Pro českého zákazníka zůstává tradiční zkratka ČSA i v novém logu velmi dobře viditelná," tvrdí Pištělák.

Autorem nového loga je současný zaměstnanec Českých aerolinií Michal Kotyza. Jeho zhruba půlroční práce by se podle mluvčí Daniely Hupákové měla zúročit například v odstranění postkomunistické image, kterou údajně České aerolinie u části zahraniční klientely stále mají.

Podle Pištěláka navíc nezatíží nové logo žádnými dalšími náklady, letadla totiž pravidelně jednou za pět let prochází novým nástřikem.

Samotný nástřik letadla stojí podle složitosti od jednoho do dvou milionů korun. Firma podle Pištěláka ale ušetřila i za grafické studio, protože autorem je jejich zaměstnanec.

První bude "Brandenburg"

Jako první přemalují ČSA podle všeho nejhezčí Boeing 737 ve flotile, který dosud létal se speciálním nátěrem. Na trupu nese obraz vůbec prvního letounu ve flotile Aera A-14 Brandenburg. V roce 2003 ho ČSA nechaly takto vyzdobit k osmdesátým narozeninám společnosti.

Nyní postupně projdou novým nátěrem všechny stroje při pravidelné obnově laku. Už teď se nové logo začíná objevovat i na uniformách nebo prodejních místech.

České aerolinie nejsou zdaleka jedinou společností, která přistupuje ke změně svého loga. Postupnou změnou tváře prošel nedávno například Aeroflot nebo Delta Air Lines.

ČSA s "OK" na křídlech

Tuzemská letecká společnost během více než osmdesátileté historie změnila nápisy na svých letadlech hned několikrát. Když se v roce 1929 stala jedním ze zakládajících členů Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA, byla jí přidělena mezinárodní poznávací značka OK. Tou také ozdobila trupy letadel. Zejména v anglicky mluvících zemích se o tento pozitivní symbol strhl velký zájem a mnohé letecké firmy marně usilovaly o jeho odkoupení.

Ve třicátých letech vzniklo i první grafické logo ČSA - symbol letícího ptáka uvnitř kruhu. Logo spolu označením OK v sedmdesátých a osmdesátých letech ještě na trupech letadel doplnil nápis JET, což je zkratka proudových letadel, která firma používala.

V devadesátých letech nechaly aerolinky na svá nová letadla připsat také názvy jednotlivých českých měst i s jejich znaky. Tím společnost dodnes propaguje jednotlivé regiony.

Letadlo jako reklama

Trup letadel se ale začíná používat i jako reklamní plocha. V pražské Ruzyni je například k vidění Boeing společnosti Travel Service plný bublin. Tuzemská telekomunikační firma Telefónica O2 si nechala pomalovat letadlo po vzoru své "kyslíkové" značky.

Na dovolené bude vozit letadlo lidi po dobu tří let. Za tuto reklamní plochu a přemalování Boeingu pro 189 cestujících zaplatila Telefónica O2 přes dvanáct milionů korun.

Reklamy na dopravních prostředcích jsou vidět v Česku stále častěji. Nejvíce v městské dopravě, ale postupně pronikají i na méně obvyklé plochy, jako jsou například lokomotivy Českých drah.

 

070917-15.jpg

 

070917-19.jpg

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru