Test 1
Vyberte si odpověď, která nejlépe vystihuje vaše preference, a zapište si znak j odpovědi ( , , nebo ). Pokud váháte u několika možností, poznamenejte si jich klidně více.
1. Jste v hotelu a máte půjčené auto. Chtěl byste navštívit přítele, jehož adresu neznáte. Chtěl byste, aby vám:
●nakreslil mapu?
□napsal vám cestu, kudy jet (bez mapy)?
■řekl cestu?
○vyzvedl vás u hotelu svým autem?
2. Právě jste obdržel plán vaší cesty kolem světa. Zajímá to také vašeho přítele. Co uděláte?
■Okamžitě mu zavoláte a řeknete mu to.
□Pošlete mu kopii plánu.
●Ukážete mu vše na mapě světa.
○Hned začnete hledat obrázky a prospekty míst, které mu ukážete.
3. Chystáte se, že uvaříte pro svou rodinu desert nebo speciální jídlo.
○Uvaříte něco známého a nebudete k tomu potřebovat recept.
●Hledáte v kuchařce a necháte se inspirovat obrázky.
□Vezmete si k ruce speciální kuchařku, kde jsou dobré recepty
■Zeptáte se ostatních na radu.
4. Máte na starosti skupinu turistů, kteří by chtěli vědět něco o národních parcích. Co uděláte?
○Zavezete je do nějakého národního parku.
●Ukážete jim obrázky a fotky parku.
□Dáte jim knihu o národním parku.
■Vyprávíte jim o národním parku.
5. Chcete si koupit nové stereo. Co jiného, kromě ceny, ovlivní váš názor?
■Kamarád, který vám o něm vyprávěl.
○Poslechnete si stereo přehrávač.
□Přečtete si o něm detaily.
●Zajímá vás jeho charakteristický vzhled.
6. Zkuste si vzpomenout, jak jste se něco učil, např. nějakou stolní hru. Jak jste se ji nejlépe naučil?
●Pomocí diagramů a obrázků popisujících hru.
□Podle napsaných instrukcí.
■Někdo jiný vám ji vysvětlil.
○Někdo jiný vám ji vysvětlil během hry.
7. Máte se naučit nový program na počítači. Jak to uděláte?
○Poprosíte kamaráda, aby vás to naučil.
□Přečtete si manuál, který je přiložený u programu.
■Zatelefonujete kamarádovi a zeptáte se ho na program.
●Budete se ho nejprve učit podle obrázků v manuálu.
8. Učíte se cizí jazyk a nejste si jistí, jak se píše nějaké slovíčko.
□Najdete si ho ve slovníku.
●Zkusíte si slovíčko představit a vyberete nejlepší způsob, jak podle vás vypadá.
■Zkusíte si to říct.
○Napíšete si vedle sebe obě možnosti a rozhodnete se.
9. Jak vyučoval učitel, kterého jste měl nebo máte rád? Co používal?
□Knihy a další tištěné materiály.
●Diagramy, obrázky, tabulky.
○Plánoval exkurze a práci v laboratořích.
■Diskuze, dialogy, na hodiny zval hosty.
Teď si spočítejte, kolik máte celkem ●, ■, a ○. Tato písmenka napovídají, jaký učební styl vám nejvíce vyhovuje. Pokud máte stejný počet více písmenek, pravděpodobně vám vyhovuje více stylů nebo jejich spojení.
Nejvíce ●
Pravděpodobně jste vizuální typ.
Ve třídě byste měl:
- podtrhávat
- používat různé barvy
- používat symboly, tabulky a různá uspořádání
Během studia a učení se byste si měl vyvolávat a představovat obrázky, které jste měl v sešitě, kreslit si diagramy tam, kde je to vhodné.
Nejvíce ■
Jste auditivní student.
Ve škole byste měl:
- navštěvovat přednášky a cvičení
- diskutovat o tématech se spolužáky
- vysvětlovat myšlenky ostatním lidem
- používat cd přehrávač
- popisovat nadpisy, obrázky atd. někomu, kdo chyběl
- nechávat si u poznámek místo k pozdějšímu doplnění
Během studia si zřejmě budete muset doplňovat poznámky - dáváte přednost poslechu na úkor psaní poznámek a z hodiny nebo přednášky zřejmě nebudete mít kompletní poznámky. Může vám pomoci, když si během učení budete látku přeříkávat, nahrávat a pak si ji pouštět. Čtěte si během učení své poznámky nahlas a zkuste je vysvětit někomu dalšímu.
Nejvíce □
Jste typ, který se zaměřuje na čtení a psaní.
Ve škole byste měl používat:
- seznamy, nadpisy
- slovníky a definice
- knihy, své poznámky a jiné materiály
Když se budete učit, nejlepší bude, když si budete psát znovu a znovu to, co se učíte, a když si své poznámky budete pořád dokola číst. Přepisujte si myšlenky jinými slovy a zkuste slovy přepsat také obrázky a diagramy.
Nejvíce ○
Jste kinestetický typ studenta.
Ve škole byste měl:
- používat všechny své smysly
- chodit do laboratoří a zúčastňovat se exkurzí
- poslouchat příklady ze skutečného života
Během studia si k poznámkám pište i reálné příklady, využívejte také obrázky a fotografie. Zkuste si najít spolužáka, který je stejný typ jako vy, a zkuste s ním o probírané látce mluvit.
Test 2
U níže uvedených výroků udejte, kolik si zapamatujete popsanou učební cestou a věty obodujte
- 3 body, pokud s větou souhlasíte a zapamatujete si hodně
- 2 body, pokud si zapamatujete jen něco
- 1 bod, když si zapamatujete jen málo
1. Text si přečtu několikrát za sebou.
2. Poslouchám pozorně přednášku.
3. Z textu si vypíši záchytné body.
4. Čtu slovíčka několikrát za sebou.
5. K učební látce si zhotovuji náčrtek.
6. Spolužák mi něco vysvětluje.
7. V hodině je promítán film.
8. Z matematiky si vypočítám několik příkladů.
9. Učitel mi něco vysvětluje.
10. Slovíčka si několikrát opíši.
11. Prohlédnu si obrázek dobře v učebnici.
Nyní sečtěte jednotlivé body následujícím způsobem
- sečtěte otázku č. 2 + č. 5 + č. 7 + č. 10
- dále sečtěte č. 1 + č. 4 + č. 8 + č. 12
- a nakonec č. 3 + č. 6 + č. 9 + č. 11
Pokud máte nejvíc bodů v prvním součtu, jste auditivní (sluchový) typ. Pokud u druhého, jste vizuální (zrakový) typ, a pokud u třetího, jste kinestetický (praktický) typ. Rady jak se učit, viz test 1.