Přestože v první polovině letošního roku dosáhl francouzský vývoz nového rekordu, kolem 199 miliard eur, dovoz roste rychleji. Půlroční deficit tak představuje patnáct miliard eur. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku je to nárůst deficitu o miliardu eur. Co s tím? Obvyklé zdůvodnění - příliš silná evropská měna - již neobstojí, zejména při srovnání s výsledky zahraničního obchodu Německa, konstatuje ke své nevoli státní tajemník pro zahraniční obchod a podniky Hervé Novelli.

Pařížský vládní portál sice dokládá internacionalizaci svých firem na skutečnosti, že Francie je čtvrtým světovým vývozcem služeb, druhým investorem v zahraničí (v členských zemích OECD) a třetím příjemcem zahraničních investic. Nezávislé komentáře nastavují však francouzské realitě kruté německé zrcadlo: "v růstu HDP, míře nezaměstnanosti, deficitu veřejných financí a obecně reforem umí Paříž krásně gestikulovat, Berlín tiše koná a získává významný náskok".

Zahraniční obchod je tak nejviditelnějším rozdílem mezi těmito někdejšími hvězdami evropské integrace. Zatímco Francie získává roční rytmus deficitu 30 miliard eur, na druhé straně Rýna se těší tučnému přebytku 150 miliard.

Vzhledem ke skutečnosti, že i němečtí vývozci čelí problémům se silnou evropskou měnou (posílení o 17 procent proti USD, vůči čínskému jüanu a japonském jenu nemluvě, během dvou let nemůže zůstat bez důsledků), je francouzským stratégům jasné, že místní problémy jsou hlubší strukturální povahy.

Právě v porovnání s Německem odhalili základní ukazatele a příčiny nižšího výkonu: Provozní náklady a konkurenceschopnost francouzských firem; počet vyvážejících firem; podíl na trhu; výdaje, vynaložené na V&V francouzskými firmami a vývoj exportních zón Francie.

Odstranit tyto strukturální nedostatky má exportní perestrojka o pěti chodech - Le pacte Force 5 - která má zvýšit konkurenceschopnost francouzských vývozců. Jejím cílem je rozvoj malých a středních podniků, V&V, zaměření vývozu do nových členských států Evropské unie a rozvíjejících se trhů.

Novelliho plán pokračuje v krocích předcházející ministryně zahraničního obchodu Christine Lagardové. Konkretizován je do těchto oblastí: Zjednodušení podnikatelského prostředí (snížení administrativní zátěže vývozců - převedení veškerých administrativních úkonů souvisejících s vývozem na internet); podpora inovacím (rozvoj mezinárodních klastrů, tzv. pôles de compétitivité); snížení daňové zátěže; podpora financování MSP; oživení (trvalého) vývozu.

Novelli konstatuje, že nejvíce vyvážejí malé a střední podniky, které investují do inovací; zároveň připouští, že náklady na V&V (2,16 % HDP v roce 2004) stále zůstávají pod cílem lisabonské strategie - tří procent. Doprovodným jevem, který podnikatelské prostředí dostatečně nestimuluje, je skutečnost, že oblast V&V je ve Francii soustředěna zejména kolem velkých firem (zhruba polovina V&V je realizována 13 firmami - Thales, Renault, PSA, EADS, Sanofi, France Telecom, Michelin...)

Ze stejného důvodu pařížská vláda cítí potřebu podpořit financování středních firem a pomoci růstu firem malých a středních. Francouzské firmy mají zpravidla problém překonat hranici deseti zaměstnanců. Firmy s větším počtem zaměstnanců než padesát představují ve Francii pouze 4,3 procenta průmyslových podniků; v Německu téměř sedm procent.

Analytici si rovněž všimli, že "navzdory výraznému růstu zaměstnanosti ve Francii celkový počet odpracovaných hodin mezi roky 2000 a 2006 téměř nevzrostl...".

Snížení daňové zátěže - slíbené prezidentem Nicolasem Sarkozym - má být další důraznou motivací firemním aktivitám. Ostatně, během volební kampaně slíbil Sarkozy snížení podnikových daní - dnes ve výši 33,3 procenta - o pět procent, aby srovnal tento ukazatel s dalšími zeměmi eurozóny. Ovšem pro uskutečnění tohoto kroku zatím nebyl stanoven žádný časový rámec.

A nakonec, jak tvrdí plán vlády, je potřeba pomoci firmám, aby exportovaly trvalým způsobem. K tomu jim pomáhá agentura na podporu exportu Ubifrance řadou proexportních kroků - vzděláváním počínaje; neboť, jak komentáře citují jednoho zástupce menšího podniku: "zahraničí, to je dost exotika. Navíc se tam nemluví francouzsky...". 

Autor je obchodní rada velvyslanectví ČR v Paříži