O desítky milionů korun se příští rok sníží zisky tuzemských hotelů kvůli reformnímu zvýšení daně z přidané hodnoty za ubytovací služby z pěti na devět procent.

Hoteliéři totiž kvůli konkurenci nechtějí zdražovat a přenést zvýšení daně na zákazníky. Některé hotely navíc už mají na příští rok s cestovními kancelářemi uzavřené smlouvy (a v nich se počítá s nižší DPH).

"Dopad na hospodaření nám vychází na minus dvacet až třicet milionů korun. V lázeňských a horských hotelech máme už se zahraničními partnery na příští rok pevně nasmlouvané ceny, a do nich vyšší daň započítat nemůžeme. Daň půjde plně z našeho zisku," uvedl Zdeněk Šafařík, generální ředitel největší tuzemské hotelové sítě Orea Hotels. Ta v zemi provozuje pětatřicet hotelů s šesti tisíci lůžek.

Zvýšení cen pro zákazníky vylučuje i Miloš Končický, ředitel hotelů Adria v Praze a Zlatá hvězda v Třeboni.

"Vliv reformy je teď mezi hoteliéry horkým tématem," tvrdí Končický. "Může se stát, že někdo zdraží. Ale do měsíce bude zlevňovat, protože například v metropoli je tolik hotelů, že zdražení nikdo neustojí."

Zahraničních turistů ubývá


Tuhým konkurenčním prostředím, bez ohledu na reformu, jsou i Krkonoše.

"Čtyřprocentní zvýšení daně je pro nás jednoznačně prodělek, zdražit nemůžeme," řekl Tomáš Janata, ředitel hotelu Luční Dům. Malý hotel s pětapadesáti lůžky leží na jednom z nejkrásnějších svahů Janských Lázní, přesto je ročně obsazen jen ze čtyřiceti procent.

"Tady se vydělává dva měsíce v roce, v lednu a únoru, pokud je sníh. V březnu už musíme pokoje zlevňovat. Přestávají jezdit Nizozemci a Němci, částečně je nahrazují Češi, kteří neutrácejí tolik co cizinci. Neurvalý cenový boj spustil Špindlerův Mlýn. Jak jinak vysvětlit, že v luxusním horském středisku se dá sehnat pokoj za tři stovky?" vysvětluje Janata.

Úbytek klientů krkonošských hotelů je pochopitelný. Jak Češi, tak i cizinci si v horských střediscích kupují rekreační byty, které navíc pronajímají a hotelům tak konkurují. Neutrácejí ani za jídlo v hotelových restauracích, protože si většinou vaří sami. A stále více lidí, kteří jezdili lyžovat do Krkonoš, jezdí do Alp, kde nemusí čekat ve frontách u vleků, a kde se na jeden skipas svezou na desítkách dobře udržovaných tratí.

Němce nahrazují Češi


Úbytek německých turistů není trvalý, navíc Němce nahrazují v hotelech Orea Rusové a stále častěji i Češi, tvrdí Šafařík.

"V našich západočeských lázeňských hotelech dosahuje úbytek německé klientely dvaceti procent. Je to ale jen dočasné," věří ředitel Orea Hotels Šafařík. "V Německu se letos zvýšily daně a spousta lidí ztratila nárok na sociální a zdravotní výhody. Do značné míry jde o psychologický efekt, který odezní. Podobný propad německé klientely jsme zažili po zavedení eura. Navíc ve státech s rozvinutou ekonomikou jsou místní lidé nejčastějšími hosty. K tomu směřujeme i v Česku."